Show simple item record

dc.contributor.advisorBuks-Vaivads, Henrijsen_US
dc.contributor.authorReča, Sandaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Juridiskā fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T12:28:27Z
dc.date.available2015-03-23T12:28:27Z
dc.date.issued2010en_US
dc.identifier.other15109en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/7893
dc.description.abstractLatvijas Republikā kopš neatkarības atjaunošanas ir aktuāla valsts varas un pārvaldes demokratizācija. Tā cieši saistīta arī ar pašvaldību attīstību. Pašvaldību reformas Latvijā turpinās kopš 1991.gada. Par pašvaldību reformu galvenajiem uzdevumiem izvirzīta valsts varas demokratizācija un decentralizācija, pašvaldību atbildības palielināšana par to pārziņā nodoto funkciju izpildi, iedzīvotājiem sniedzamo pakalpojumu kvalitātes uzlabošana, kā arī plaša iedzīvotāju iesaistīšana pašvaldību darbā. Viens no būtiskākajiem pašvaldību reformu elementiem ir administratīvi teritoriālā reforma. 2008.gada 18.decembrī Saeima pieņēma Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumu. Šis likums nosaka, ka Latvijā no 2009.gada 1.jūlija ir 9 republikas pilsētas un 109 novadi, tātad kopā 118 pašvaldības. Salīdzinājumam 2005.gada sākumā Latvijā bija 556 pašvaldības – 26 rajonu, 60 pilsētu (tai skaitā 7 republikas pilsētu), 444 pagastu un 26 novadu pašvaldības. Tātad 2009.gadā Latvijas pašvaldību skaits ir samazinājies vairāk kā četras reizes. Vērojot situāciju pašvaldībās, it sevišķi novadu pašvaldībās, kuros apvienoti vairāki pagasti, sekojot informācijai plašsaziņas līdzekļos, šī darba autorei ir radušās šaubas par to, vai izvirzītie administratīvi teritoriālās reformas mērķi ir sasniegti un uzdevumi izpildīti. Bakalaura darba „Latvijas pašvaldību attīstības tiesiskie aspekti” mērķis ir izanalizēt Latvijas administratīvi teritoriālās reformas ietekmi uz tādiem būtiskiem sociāli tiesiskiem aspektiem kā labas pārvaldības nodrošināšana, pārstāvniecības demokrātijas pilnvērtīga nodrošināšana, tiešās demokrātijas elementu ieviešana. Darbs sastāv no trim nodaļām. Darba pirmajā nodaļā analizēta pašvaldību kā valsts pārvaldes sastāvdaļas būtība, iztirzāts pašvaldības jēdziens, apskatīti pašvaldību darbības modeļi un klasifikācija. Otrajā nodaļā aplūkoti jautājumi par pašvaldību reformu veidiem un tendencēm ārvalstīs. Darba trešajā nodaļā analizēta Latvijas administratīvi teritoriālā reforma un apskatīti pašvaldību turpmākās attīstības iespējamie tiesiskie risinājumi. Darba tapšanā izmantotas 26 zinātniskās publikācijas, 23 tiesību akti un 3 Latvijas Republikas Satversmes (konstitucionālās) tiesas lēmumi.en_US
dc.description.abstractState power and administrative democratization have been topical issues since independence restoration in Republic of Latvia. It is closely connected with the development of local governments. Municipality reform has been carried out in Latvia since 1991.Democratization and decentralization of state power, increasing of local government responsibility about accomplishment of its assigned functions, improvement of public service quality, as well as involving inhabitants in the work of local governments have been put forward as the main aims of the municipality reform. One of the most essential components of municipality reform is administrative territorial reform. On December 18, 2008 Saeima adopted Administrative Areas and Localities Law. The Law states, that there are 9 Republic cities and 109 counties, in total 118 local governments starting from July 1, 2009. In comparison with the beginning of 2005 when there were 556 local governments- 26 district, 60 cities ( including 7 Republic cities) , 444 rural municipality and 26 county governments. That means that the number of Latvian local governments has decreased four times in 2009. Observing situation in local governments, especially county local governments uniting several rural municipalities, following the information in mass media, the author of the paper doubts the accomplishment of administrative-territorial reform aims and fulfillment of assigned tasks. The aim of the Bachelor’s Paper ‘’Legal Aspects of the Development of Local Governments’’ is to analyze the influence of administrative territorial reform on such significant socio –legal aspects as assurance of perfect administration, providing a full-fledged representative democracy, introduction of direct democracy elements. The paper consists of three chapters. The first chapter of the paper analyzes the essence of local government as the component of state administration, looks at the concept of local government and describes patterns and classification of its actions. The second chapter examines the questions about forms and tendencies of municipality reform abroad. The third chapter of the paper analyzes Latvian administrative territorial reform and possible legal solutions for the future development of local governments. 26 scientific publications, 23 legislation acts and 3 Latvian Constitutional Court decisions have been used to write this paper.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectJuridiskā zinātneen_US
dc.titleLatvijas pašvaldību attīstības tiesiskie aspekti.en_US
dc.title.alternativeLegal aspects of the development of Latvian local governments.en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record