Valsts sankcionēto reliģisku simbolu atrašanās valsts skolās kā iespējamais reliģijas brīvības principa pārkāpums.
Author
Kalaca, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Balodis, Ringolds
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Izmaiņas Eiropas sabiedrības reliģiskajā sastāvā rosināja diskusijas kā par reliģiskās identitātes saglabāšanu, tā arī par reliģisko minoritāšu aizsardzību. Pēdējā laikā asas diskusijas radīja tieši reliģisku simbolu, it īpaši krucifiksa, atrašanās publiskajās skolās.
Darba pirmajā nodaļa tiks komentētas tiesības un jautājumi, kas izriet no reliģijas brīvības principa. Otrajā nodaļā tiks sniegta juridisko domstarpību analīze, kas parādās sakarā ar normatīvo regulējumu par krucifiksu atrašanos valsts skolu mācību klasēs. Šājā nodaļā tiks izpētīts kā nacionālās tiesas un Eiropas Cilvēktiesību tiesa izskata analoģiskus jautājumus saistībā ar valsts neitralitāti publiskās izglītības jomā kopsakarā ar vecāku tiesībām kontrolēt savu bērnu reliģisko izglītību, kā arī saistībā ar skolēnu tiesībām būt brīviem no reliģiskās piespiešanas un indoktrinācijas.
Reliģisko simbolu obligāta atrašanās valsts skolu mācību klasēs var tikt uzskatīta par neitralitātes pārkāpšanu izglītības jomā un līdz ar to var pārkāpt kā vecāku, tā arī viņu bērnu tiesības. Lai atrisinātu šo problēmu, darba autore piedāvā divus risinājumus: aizliegt jebkuru reliģisku simbolu izvietošanu valsts skolās, pieļaujot to atrašanos mācību telpās, kurās notiek reliģijas mācība, vai arī atļaujot skolēniem, vecākiem un skolotājiem izvietot dažādus reliģiskus simbolus uz speciālās sienas vai atsevišķā telpā. Changes in the religious composition of European societies raised debates both about safeguarding religious identity and protecting religious minorities. Recently widespread debates gave the presence of religious symbols particularly crucifixes in public schools.
The thesis will begin with a commentary on rights and issues deriving from principle of religious freedom. The second chapter will offer a comparative analysis of the legal controversies engendered by the laws requiring the display of crucifixes in public school classrooms. In this chapter will be examined how national courts and European Court of Human rights dealt with the common issues of the state neutrality in education linked with parental rights to steer the religious education of their children, as well as pupil’s rights to be free from religious coercion and indoctrination.
Obligatory presence of religious symbols in public school classroom may be considered as a breach of neutrality in educational sphere and may infringe both parental rights and pupil’s rights. To solve this problem author of this thesis proposes two solutions. According to the first solution, neutrality in public schools can be ensured by prohibiting any display of state-sanctioned religious symbols, except classrooms where religious instruction take place. The second solution allows pupils, their parents and teacher to put their religious symbols on the special wall or room.