Show simple item record

dc.contributor.advisorVīgante, Rasmaen_US
dc.contributor.authorTitkoviča, Larisaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:01:17Z
dc.date.available2015-03-23T13:01:17Z
dc.date.issued2008en_US
dc.identifier.other10255en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/9847
dc.description.abstractPar cilvēka personību liecina viņa valoda, prasme saprotami izteikt savas domas un uzklausīt citus. Bērna gatavību skolai nosaka ne tikai psihiskā un fiziskā attīstība, bet arī runas un valodas attīstības līmenis. Ja bērnam ir valodas attīstības traucējumi, tad var rasties grūtības apgūt izglītības programmas prasības. Bieži skaņu izrunas traucējumi, grūtības lasītprasmes un rakstītprasmes apguvē rodas, ja bērnam ir vāji attīstīta fonemātiskā uztvere. Fonemātiskā uztvere ir valodas skaņu uztvere, kas nodrošina šo skaņu pareizu saklausīšanu un atšķiršanu no citām akustiski līdzīgām skaņām. Nereti mazās lauku skolās nav tik nepieciešamā logopēda, tādēļ jaunāko klašu skolotājam jāmeklē efektīvas darba organizācijas formas, metodes un darba paņēmieni, lai veicinātu skolēnu fonemātiskās uztveres attīstību. Skolotājs neveiks logopēda darba pienākumus, bet var sistemātiski veikt dažādus vingrinājumus, kas veicina skaņu analīzi un sintēzi vārdos, nostiprina skolēniem prasmi atšķirt skaņas. Latviešu valodas stundām un logopēdiskajām nodarbībām ir daudz kopīgu iezīmju, jo to mērķis ir skolēnu valodas attīstīšana un bagātināšana. Diplomdarba teorētiskajā daļā ir analizētas dažādu autoru zinātniskās atziņas par runas attīstību un fonemātiskās uztveres nozīmi sekmīgā valodas attīstībā. Praktiskajā pētījumā ir meklētas atbildes uz jautājumu - vai un kā skolotājs var sekmēt 1.klases skolēnu fonemātiskās uztveres attīstību? Lai to noskaidrotu, ir pārbaudīta fonemātiskās uztveres attīstība 12 pirmās klases skolēniem mācību gada sākumā. Raksturoti sistemātiski izmantotie vingrinājumi, kas satur rotaļspēļu elementus, skolēni darbotos ar interesi un prieku. Vingrinājumi atlasīti tādi, kas sekmē skolēnu fonemātiskās uztveres attīstību. Mācību gada beigās atkārtoti veikta skolēnu fonemātiskās uztveres attīstības pārbaude, lai konstatētu, kādas izmaiņas notikušas, kāda ir atsevišķu skolēnu fonemātiskās uztveres attīstības dinamika. Galvenais secinājums - ar ilgstošu un sistemātisku darbu, pielietojot mērķtiecīgus vingrinājumus un radot skolēniem interesi, pakāpeniski skolēnu fonemātiskās uztveres spējas un panākumi latviešu valodas apguvē uzlabojās. Rezultāti liecina, ka arī skolotājs, ja skolā nav logopēda, var sekmēt skolēnu fonemātiskās uztveres attīstību. Diplomdarbs sastāv no ievada, trīs nodaļām ar apakšnodaļām, nobeiguma un pieciem pielikumiem. Darbā iekļauti pieci attēli un sešas tabulas. Atslēgvārdi: fonemātiskās uztvere, sākumskolas skolēni, skaņu analīze un sintēze.en_US
dc.description.abstractAn individual's personality is characterized by his or her language, ability to communicate one's thoughts comprehensibly, and to comprehend others. A child's preparedness for school is determined not only by his or her psychic and physical development, but also by the level of speech and language development. If a child has language impairment, there may be difficulties in mastering requirements of the educational programme. Frequently, the impairments of vocal production and difficulties in mastering reading and writing skills are a result of the child's underdeveloped phonematic perception. Phonematic perception is the perception of the sounds of language, which ensures correct hearing of these sounds and discerning them from other acoustically similar sounds. More often as not, small schools in country areas do not employ a speech and language therapist, which would be necessary, and for this reason, teachers of junior classes have to seek effective forms of classroom organization, methods and tools in order to promote the development of phonematic perception in students. A teacher is not expected to the perform duties of a speech and language therapist; but a teacher, however, can carry out regular exercises, which stimulate the analysis of sounds and their synthesis into words and develop the students' ability to discern sounds. Latvian language lessons and those of speech and language therapy have many common features, as their aim is to develop and enrich the students' language. The theoretical part of this paper provides an analysis of the research findings, by various authors, on speech development and on the importance of phonematic perception for successful language development. The practical research addresses the issue of the possibilities and ways for a teacher to facilitate the development of phonematic perception in first-graders. To establish this, the development level of phonematic perception was assessed for 12 first-graders at the beginning of the school year. Regular exercises are analysed, which include game-play elements, thus generating interest and pleasure in students. The exercises have been selected to stimulate the development of phonematic perception in students. At the end of the school year, a repeat test on the students' phonematic perception was performed in order to establish any changes that had taken place, and to assess the development dynamics of phonematic perception in individual students. The main conclusion is that: by regular and systematic efforts, through the application of targeted exercises and by arousing student interest, their ability in phonematic perception and achievements in mastering the Latvian language improve. The graduation paper consists of an introduction, three chapters with sub-chapters, the conclusion and five annexes. The paper contains five illustrations and six tables. Key words: phonematic perception, junior school students, analysis and synthesis of sounds.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.titleFonemātiskās uztveres attīstīšana 1. klases skolēniemen_US
dc.title.alternativeDevelopment of first graders phonematic perceptionen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record