Mākslinieku kreativitātes saistība ar emocionālās, uzvedības un saskarsmes sfēras raksturotājiem
Author
Skuča, Sanita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Strika, Evija
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Šī darba mērķis ir noskaidrot to, kāda ir saistība starp mākslinieku kreativitāti un viņu emocionālās, uzvedības un saskarsmes sfēras raksturotājiem.
Pētījuma respondenti ir 30 Latvijas Mākslas Akadēmijas bakalaura un maģistra studiju programmu studenti, vecumā no 19 līdz 26 gadiem. No tiem 19 ir sievietes un 11 vīrieši. Pētījumā netika veidota izlase no kādas vienas mākslas studiju programmas studentiem, bet gan no vairākām dažādām programmām – vizuālo komunikāciju nodaļas, gleznošanas, vides mākslas un grafikas studiju programmām.
Pētījumā tika izmantotas divas metodikas. TTCT (Torrance Tests of Creative Thinking) ir radošās domāšanas tests ar nepabeigtām līnijām un figūrām neverbālās kreativitātes izpētei (Torrance, 1974). Tika izmantoti divi no trijiem šī testa uzdevumiem, kuros ir jāpabeidz figūru un līniju zīmējumi. Ar šo metodi tiek noteikti respondentu iegūtie rezultāti četrās skalās – raitums, elastība, oriģinalitāte un rūpīgums, kuras summējot, iegūst kopējo kreativitātes rādītāju katram respondentam. Otra pielietotā metode ir MMPI-2 (The Minnesota Multiphasic Personality Inventory) – Minesotas daudzfaktoru personības aptauja (Butcher, Graham, Dahlstrom, Tellegen & Kammer, 1989). Šī aptauja mēra personības iezīmes, emocionālo, uzvedības un saskarsmes sfēru.
Šajā pētījumā tika atrasta vidēji cieša sakarība starp depresiju un rūpīgumu, kas ir viena no kreativitātes skalām. Salīdzinot ar citiem iepriekš veiktajiem pētījumiem šajā jomā, šajā pētījumā neparādās sakarības starp mākslinieku kreativitāti un hipomānijas, psihastēnijas un šizofrēnijas skalām MMPI-2 testā.
Kā papildinoši ilustratīvs materiāls šajā pētījumā ir minēti trīs respondentu testu rezultāti kā piemēri.
Atslēgas vārdi: mākslinieku kreativitāte, emocionālā, uzvedības un saskarsmes sfēras. This work’s aim is to clarify the relationship between the artists creativity and their emotional, behavioral and communication spheres.
The respondents were 30 students of Art Academy of Latvia, they were from Bachelor's and Master's study programms. Their age was between 19 and 26 years. There were 19 women and 11 men. These students were from a different types of art programms, like Visual Communications Division, painting, environmental art and graphics courses.
There were used two methods of measuring in this study. TTCT (Torrance Tests of Creative Thinking) measures nonverbal creativity with pending lines and figures (Torrance, 1974). Were used two of three excercises from this method. The results were divided into four scales - fluidity, flexibility, originality and elaboration, and the sum of this scales gave the overall creativity’s…. Next method which was used in this study was MMPI-2 (The Minnesota Multiphasic Personality Inventory) (Butcher, Graham, Dahlstrom, Tellegen & Kammer, 1989). This inventory measures emotional, behavioral and interpersonal spheres.
A mean positive relationship was found between depression and elaboration in this study. To compare this study with other studys of this type, in this study doesn’t show a correlations between creativity and hypomania, psychastenia and shizophrenia scales in MMPI-2 inventory.
As an ilustrative material there is shown three respondent’s case studys.
Key words: artist’s creativity, emotional, behavioral and communication spheres.