Komunikācijas prasmes pilnveide jauniešiem ar vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem logopēdijas nodarbībās
Author
Ore, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Mērķis – veicināt komunikācijas prasmes pilnveidi jauniešiem ar garīgās attīstības traucējumiem.
Darba izstrādes laikā tika veikti šādi uzdevumi.
1.Analizēt pedagoģiski psiholoģisko literatūru par komunikāciju, par garīgās attīstības traucējumiem tās līmeņiem un cēloņiem, par jauniešiem ar garīgās attīstības traucējumiem, viņu psihiskās attīstības īpatnībām un komunikācijas prasmēm, par logopēdiju kā zinātni.
2.Veikt praktisko pētījumu.
3.Apkopt secinājumus par veikto pētījumu.
Darbs sastāv no teorētiskās un praktiskās daļas.
Teorētiskajā daļā ir analizēta literatūra par to, kas ir garīgās attīstības traucējumi, kādi tai ir līmeņi, kā arī kāds kopumā ir jaunieša ar garīgās attīstības traucējumiem psiholoģiski pedagoģiskais raksturojums. Darbā ir iekļauta arī nodaļa par to, kas ir komunikācija un kāds ir tās process, kā arī – kā komunicē jaunieši ar vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem. Diplomdarbā ir arī nodaļa par logopēdiju un tās nozīmi komunikācijas veidošanā ar jauniešiem, kuriem ir garīgās attīstības traucējumi.
Praktiskajā daļā, pamatojoties uz literatūrā pētīto, tika izstrādāti kritēriji komunikācijas prasmes noteikšanai jauniešiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Jauniešu komunikācijas prasmju izpēte tika veikts divas reizes – mācību gada sākumā un mācību gada beigās, un mācību procesā logopēdijas nodarbībās tika veikta koriģējoši attīstošā darbība, lai komunikāciju pilnveidotu.
Diplomdarba izstrādes laikā autore nonāca pie atziņas, ka lietojot atbilstošas koriģējoši attīstošās metodes un ņemot vērā jauniešu ar garīgās attīstības traucējumiem attīstības īpatnības, komunikācijas prasme uzlabosies.
Atslēgvārdi: garīgās attīstības traucējumi, jaunieši ar garīgās attīstības traucējumiem, komunikācija, saskarsme, logopēdija. The aim of the work is to stimulate the development of communication ability of young people with the defects of mental age.
The objectives of the present scientific work are the following.
1.To analyze the pedagogic psychological literature on communication, defects of mental age and its levels and reasons, about young people with defects of mental age, their mental age peculiarities and communication abilities, about speech therapy as scientific study.
2.To make the practical investigation.
3.To summarize the conclusions on the made research.
The paper consists of theoretical and practical parts.
The theoretical part contains the analysis of literature which gives the explanation what does it mean lack of normal development of intellectual capacities, which levels does it have and what is psychological pedagogical characteristic of young person with a defect of mental age. There is the chapter that provides the information on the meaning of communication as such and what is that process, it describes how do young people with defects of mental age communicate. Another chapter of the current work discloses the information about the speech therapy and its significance in the formation of communication with the youth which has the defect in mental age.
In the practical part, the author of the present work has developed the communication skills determination criteria for the young people with a defect of mental age. That was worked out on the basis of studied literature. The investigation was made two times – in the beginning and at the end of the school year.
Working out the present paper, the author came to the conclusion that applying the appropriate corrective developing methods and taking into consideration the peculiarities of young people with the defects of mental age, the communication skills will improve.
Key words: the defects of mental age, young people with the defects of mental age, communication, interaction, speech therapy.