Identitātes stila, pašefektivitātes un audzināšanas stilu saistība jauniešu vecumā.
Author
Stepiņa, Agita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Voitkāne, Sarmīte
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma „Identitātes stila, pašefektivitātes un audzināšanas stilu saistība jauniešu vecumā” mērķis bija noskaidrot kā atšķirīgi identitātes stili saistīti ar pašefektivitāti un mātes audzināšanas stilu. Pētījumā arī tika iekļauti demogrāfiskie un papildus jautājumi, lai noskaidrotu noteiktu informāciju par jauniešiem.
Pētījuma izlasi veidoja 60 jaunieši ( 34 sievietes un 26 vīrieši), kuri bija 18-19 gadus veci. Vidējais vecums (M = 18,35)
Pētījumā, tika izmantotas trīs metodes: Identitātes stilu aptauja (Identity Style Inventory, Berzonsky, 1992), Vispārējās pašefektivitātes aptauja (General Self-Efficacy Scale, Schwarzer, & Jerusalem, 1995) un Vecāku audzināšanas stila aptauja (Parental Athority Questionnaire, Buri, 1991).
Demogrāfiskie un papildus jautājumi pētījumā tika iekļauti, lai noskaidrotu noteiktu informāciju par jauniešiem.
Rezultāti parāda, ka pastāv statistiski nozīmīga saistība starp informatīvo identitātes stilu un pašefektivitāti, sasniegto identitāti un pašefektivitāti un normatīvo identitātes stilu un autoritatīvo audzināšanas stilu. Starp pārējiem mainīgajiem lielumiem statistiski nozīmīga korelācija nepastāv.
Pētījumā iegūtie rezultāti apstiprina iepriekš veikto pētījumu rezultātus par to, ka pastāv saistība starp informatīvo identitātes stilu un pašefektivitāti. Iegūtos rezultātus var izmantot, lai turpmāk veiktu līdzīgus pētījumus.
Atslēgas vārdi: Identitātes stili, pašefektivitāte, audzināšanas stili, jaunieši. The aim of „Identity style self-efficacy and parental authority prototypes association in youth age” study was to establish how diverse identity stayle can relate to self-efficacy and parental authority prototypes. This study also includes demographic questions, that establish definite information about youth.
The participants of research were 60 young people (34 females and 26 males), aged 18-20 years old. Mean age (M = 18,35)
This study used three methods: Identity style inventory (Identity Style Inventory, Berzonsky, 1992), General Self-Efficacy Scale (General Self-Efficacy Scale, Schwarzer, & Jerusalem, 1995) and Parental Athority Questionnaire (Parental Athority Questionnaire, Buri, 1991).
A demographic and peripheral questions was used in this study to form a basis of definite information about youth.
The results indicated that there is statistically significant assocation between informational identity style and self- efficacy, commitment identity and self-efficacy, normative identity style and mother authoritative authority prototypes. Between the others variable value not exsist statistically significant assocation.
The results of this study confirm earlier research results that exist statistically significant association between informational identity style and self-efficacy. The acquired results can useful, let further to perform other a similar studies.
Key words: Identity style, self-efficacy, parental prototypes, youth.