Korekcijas iespējas jauniešiem ar stostīšanos
Автор
Lūžniece, Lauma
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Дата
2012Metadata
Показать полную информациюАннотации
Profesionālā augstākā līmeņa studiju diplomdarbs Laumai Lūžniecei izstrādāts Latvijas Universitātes pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē, progrommā – speciālās izglītības skolotājs, skolotājs logopēds. Zinātniskā darba vadītāja ir profesore Dr.paed., Sarmīte Tūbele. Diplomdarba temats ir „Korekcijas iespējas jauniešiem ar stostīšanos”. Pētījuma mērķis ir teorētiski izzināt valodas traucējumu – stostīšanos un praktiski pārbaudīt komunikācijas traucējuma uzlabošanas iespējas.
Diplomdarbā teorētiskā daļa ir sadalīta trīs galvenās apakšnodaļās.
Pirmajā apakšnodaļā atspoguļota informācija par jaunieša vecumposma psihofizioloģisko attīstību. Tajā ir iekļauts vispārējs jauniešu vecumposma apraksts par sociālās, fiziskās, kognitīvās, emocionālās un gribas jomas raksturojumu. Otrajā apakšnodaļā tiek aplūkots stostīšanās jēdziena teorētiskais aspekts, valodas traucējuma vēsturiskā attīstībā, cēloņi un izpausmes veidi. Korekcijas metodes un iespējas jauniešiem ar stostīšanos tiek aprakstītas trešajā apakšnodaļā.
Diplomdarba praktiskajā daļā ir analizēts pētījums, kurā ir aplūkota pedagoģiski koriģējoša darbība jauniešiem ar stostīšanos. Pedagoģiski koriģējošā darbība tika veikta atbalsta grupā cilvēkiem ar stostīšanos „Runā droši!”. Pētījumā ir atspoguļots grupas dalībnieku apraksts, analizēta traucējuma izpausme, kā arī sniegta informācija par korekcijas darbu ar jauniešiem, korekcijas metodēm un sasniegtajiem rezultātiem.
Diplomdarba secinājums – atbalsta grupas lietderība ir pierādīta, jo katram jaunietim, kurš piedalījās atbalsta grupas nodarbībās, individuālie rezultāti uzlabojās katrā no korekcijas jomām. Vērojama tendence, ka runas plūduma uzlabojumu jaunietis spēj apzināties ne tikai grupas ietvaros, bet arī ikdienas dzīvē.
Atslēgvārdi: stostīšanās, logoneiroze, neirozei līdzīgā stostīšanās, valodas traucējumi, jaunieši. The completion diploma work of highest level professional studies by Lauma Lūžniece is made in University of Latvia in faculty of Pedagogy, Psychology and Art, program – special education teacher, speech therapist. Manager of research is professor Sarmīte Tūbele. Subject of Diploma work is „Correction possibilities for stuttering youth”. Purpuse of research is to find out about language disturbance – stuttering and to find out practically disturbance of comunication improvement possibilities.
Theoretical part of diploma work is divided in three main subdivisions. First – gives information about psychophysiological development of youth age. There is included overall corresponding age description and social, physical, cognitive, emocional or willpower area smaller characterization of peculiarity. Other part of diploma work shows theoretical aspect of stuttering, language disturbance historical development, cause and development ways. Correction methods and possibilities for youth with stuttering are discussed in third section.
In practical part of diploma work is discussed research, where is inspected pedagogic correctiove activity for youth with stuttering. It took place in newly made supporting group for people with stuttering „Speak bravely!”. In research it is displaid description of group, analysed disturbance expression, as well as it is given information how the correction work happened with youth, which correction methods were used and which results were reached.
Conclusion of diploma work – effectiveness of supporting group is proved, because each youth, who joined lessons, improved his results in each one of correction areas. It is observed tendency, that teenager is aware of speach flow improvement not only in the group, but also in daily life.
Key words: stuttering, logoneurosis, neurosis-like stuttering, language disorders, youth