Profesionālā orientācija un karjeras izglītība Ventspils pilsētā.
Autor
Jankovska, Valentīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Zīds, Oskars
Datum
2006Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pēc neatkarības iegūšanas Latvija ir savas attīstības sākumā. Savu izaugsmi un
konkurētspēju Latvija var sasniegt tikai ar savu lielāko bagātību – cilvēkiem. Strauju valsts konkurētspējas izaugsmi noteiks ieguldījumi izglītībā un zinātnē. Lai sasniegtu sabiedrības un līdz ar to arī katra indivīda dzīves līmeni, kāds ir attīstītajās valstīs, Latvijas galvenais resurss ir iedzīvotāju zināšanas un gudrība, to prasmīga un mērķtiecīga izmantošana. Zināšanas nosaka darbaspēka kvalitāti, veicina kapitāla izmantošanu un stimulē tehnoloģiju attīstību.
Tautsaimniecībai attīstoties mainās pieprasījums darba tirgū. Spēja pielāgoties un pārkvalificēties nodrošina cilvēkam nodarbinātību darba dzīves garumā. Savukārt ierobežoto cilvēku resursu dēļ valsts ir ieinteresēta, lai darba tirgū iesaistītos iespējami vairāk darba spējīgo iedzīvotāju.
Veidojot zinošu sabiedrību, arī Latvijā nepieciešams atzīt un pieņemt mūžizglītību kā līdzekli, kas sekmē cilvēku uzņēmību, nodarbinātību un pielāgošanās spējas, aktīvu pilsonisku līdzdalību un sociālo iekļautību, personīgo pašpilnveidi. Izglītots un kulturāls cilvēks spēj un grib uzzināt ko vairāk, iemācīties ko jaunu, izpausties kā personība visa mūža garumā.
Mūsdienu skolas viens no daudzajiem uzdevumiem ir personības sagatavošana, motivēšana mūžizglītībai. Lai palīdzētu jauniešiem veiksmīgi iekļauties sabiedrībā un izvēlēties savām spējām un interesēm atbilstošu profesiju, laicīgi un veiksmīgi jāveic profesionālās orientācijas, karjeras izglītošanas darbs mācību iestādēs. Šī darba mērķis – pamatojoties uz normatīvo dokumentu un zinātnisko pētījumu analīzi, noskaidrot profesionālās orientācijas, karjeras izglītības un profesijas izvēles atbalsta uzlabošanas iespējas.
Darbā ir izvirzītie uzdevumi:
1)izpētīt teorētiskās nostādnes,
2) noskaidrot profesionālās orientācijas
un karjeras izglītības lomu mūsdienu izglītības sistēmā,
3) izpētīt un izvērtēt profesionālās orientācijas un karjeras izglītības raksturlielumus,
4) izstrādāt iespējamā jauniešu un pieaugušo neformālās un karjeras izglītības atbalsta centra struktūru un darbības saturu. Latvia is at the beginning of its development after independence regeneration. Its increase and competition Latvia can achieve only with the biggest wealth – people. Wide country competitive increase is supported by putting in education and science. The most important resources in Latvia are people’s knowledge and intellect, their claiming and purposeful using if we’d like to have living style, how it’s in high-developed countries. Knowledge is definitely named quality, promote capital using and stimulate technologies development.
Developing people’s industry has changed working market requirements. The ability of coming in the new society and having some new qualifications is support to find a good-paid job during all the time. Anyway, limited people’s resources in the country are showing, that government is interested in situation when a lot of capable people can be busy at working market.
To form high-educated society, it’s also necessary in Latvia, to mark and to take notice of life’s education means, which influences at people’s being busy, working and claiming abilities, active people’s cooperation and social defense, personal self-affirmation. High-educated and cultural person can and wants to know much more, to learn something new, to show himself that he’s a person, who studies during all his life.
Nowadays, schools have one of the most important tasks – teaching people and motivating self-education. To help young people successfully come in to the society and to choose profession appropriate their abilities and interests, in proper time create professional orientation, to have careers educational lessons at schools. The purpose of this master paper is based to some normative documents and scientific research analyze, to find out professional orientation, careers education and professional choice, supporting increased opportunities.
There are some following tasks of the master paper:
1.to search theoretical part of work;
2.to find out professional orientation and careers educational role in modern educational system;
3.to search and valuate professional orientation and careers education characteristic;
4.to work out possible youth and adults informal and careers educational supporting central structure and working maintenance.