• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolotāja profesionālā darbība kā pusaudžu ar garīgās attīstības traucējumiem sociālo prasmju veicinātāja

Thumbnail
View/Open
299-24911-Vaite_Liene_Peda020198.pdf (350.6Kb)
Author
Vaite-Gulbe, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Lanka, Ērika
Date
2007
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba mērķis ir noskaidrot skolotāja profesionālās darbības iespējas, pusaudžu ar garīgās attīstības traucējumiem, sociālo prasmju veicināšanā. Lai sasniegtu darbā izvirzīto mērķi, bakalaura darba autore ir veikusi teorētiskās literatūras izpēti, noskaidrojusi garīgās attīstības traucējumu iedalījumu, skolotāju profesionalitātes rādītājus, apzinājusi būtiskākās sociālās prasmes, kuras būtu nepieciešams attīstīt bērniem ar garīgo atpalicību, veikusi mācību metožu apzināšanu un analīzi, kā arī veikusi praktisko pētījumu. Bakalaura darbā izvirzītā hipotēze - ja skolotājs savā profesionālajā darbībā izmanto uzskatāmības metodes un ir radoša darba pieeja, tiek veicinātas pusaudžu ar garīgās attīstības traucējumiem, sociālās prasmes – darba izstrādes gaitā tiek pierādīta. Bakalaura darbs sastāv no četriem plāna punktiem, pētījuma, ievada, nobeiguma un pielikumiem. Izstrādātais bakalaura darbs ir praktiski pielietojams, strādājot ar bērniem, kuriem ir garīgās attīstības traucējumi.
 
The aim of the bachelor’s work is to ascertain possibilities of teacher’s professional activities as a stimulating factor for social skills development among teenagers with mental disabilities. In order to attain the set target, the author of the bachelor’s work has performed a research of theoretical literary sources, ascertained the classification of mental disabilities, teachers’ professionalism pointers, recognized the most substantial social skills, that would be necessary to develop among children with mental disabilities, performed recognition and analysis of educational methods, and also performed a practical investigation. The bachelor’s work sets the following hypothesis: if the teacher in his/her professional activities uses demonstrative methods and a creative approach, it stimulates social skills development among teenagers with mental disabilities, and this hypothesis was proved during the work development. The bachelor’s work includes four points of the plan, an introduction, a conclusion and annexes. The developed bachelor’s work is practically usable in work with children with mental disabilities.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10093
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV