Mācību saturs tēmai "Mājas vide" mājturībā pamatskolā
Autor
Bikavniece, Lana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Urdziņa - Deruma, Māra
Datum
2006Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Mācību priekšmeta vielas satura nepieciešamību diktē kultūras dzīve un pārdzīvojamā laikmeta prasības. Skolēni mācās labāk, ar lielāku interesi, ja mācību procesa pamatā un saturā ir skolēna praktiskās dzīves pieredze. Mājturības priekšmetā skolēni gūst zināšanas par to kā pilnveidot savu dzīves vidi. Skolēni ir tā sabiedrības daļa, kuri jau tuvākajā nākotnē veidos paši savu mājturību, mājas vidi.
Ņemot vērā šos aspektus, kā arī tēmas ‘’Mājas vide’’ satura daudzšķautņaino uztveri un nozīmi skolēna personības attīstības procesā, autore kā diplomdarba tēmu ir izvēlējusies - Tēmas ‘’Mājas vide’’ saturs mājturībā, pamatskolā. Pētījuma mērķis – Izveidot mācību saturu tēmai ‘’Mājas vide’’ mājturībā 5. – 9. klasei.
Maģistra darbs sastāv no 4 nodaļām, nobeiguma, literatūras saraksta un 2. pielikumiem.
1.nodaļā tiek apskatīti mācību satura atlases teorētiskie aspekti, respektīvi pedagogu viedokļi un ieteikumi mācību satura atlasei un izveidei.
Balstoties uz pedagogu ieteikumiem un atziņām, analizējot speciālās literatūras avotus un dokumentus autore secina, ka mācību saturs tēmai ‘’Mājas vide’’ mājturībā pamatskolā jāizveido balstoties uz šādiem kritērijiem:
Satura atbilstība vecumposma īpatnībām;
Satura saistība ar reālo dzīvi;
Satura atbilstība pedagoģiskajām, didaktiskajām prasībām.
2.nodaļā ir mājturības priekšmeta tēmas ‘’Mājas vide’’ mācību satura izvērtējums.
Mācību saturs ir atkarīgs no sabiedrības izvirzītiem mērķiem skolai, mācību priekšmeta mērķiem un uzdevumiem, skolotāja subjektīvā viedokļa interpretējot priekšmeta standartā ietvertās prasības.
3.nodaļā ir mājturības priekšmeta, mācību tēmas ‘’Mājas vide’’ satura izveide, kas atspoguļota tematiskajā plānā, tā sadalē pa klasēm. Mācību tēmas mācību metodika, darba lapas un uzdevumi 5. – 9. klasei.
4. nodaļā ekspertu viedoklis par izveidoto mācību satur tēmai ‘’Mājas vide’’ Cultural life and the demands of this age dictate the necessity of subject content. Pupils learn better and with greater enthusiasm if pupil’s practical life experience is the basis for subject study process and its content. During the subject of domestic science pupils acquire knowledge about how to improve their environment. Pupils belong to that part of society who will create their own household and home environment in the nearest future.
Considering these aspects as well as the diversity of the topic “Home Environment” having regard to its content, understanding and meaning in the process of pupil’s personality development, the author chose to design and analyse the theme “Home Environment” and its content covered in primary school. The aim of the Master’s Paper “Home Environment” is to create the content on the theme “Home Environment” in household lessons for Grades 5 – 9.
The Master’s Paper consists of introduction, 4 chapters, conclusion, list of literature and information sources and 3 appendices.
Chapter 1 focuses on theoretical aspects of content selection, and views and suggestions for the subject content selection and development.
Chapter 2 consists of assessment of the theme “Home Environment” covered in household lessons. Subject content depends on aims for the school which are brought forward by society, subject aims and objectives, and teacher’s subjective opinion when interpreting the requirements included in the subject standards.
Chapter 3 describes development of household subject content on the theme “Home Environment”, which is revealed in the thematical plan and its division for each separate grade, methodology and work sheets with tasks for Grade 5 – 9.
Chapter 4 introduces with experts’ viewpoint on the developed subject thematical content on the theme “Home Environment” and its analysis.