Speciālo skolu absolventu turpmākās dzīves perspektīvas
Автор
Lipska, Vija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vīgante, Rasma
Дата
2007Metadata
Показать полную информациюАннотации
Bērnu ar speciālām vajadzībām audzināšanas, mācīšanas un attīstības būtība ir šo bērnu sagatavošana patstāvīgai, pilnvērtīgai dzīvei, spējai darboties sabiedrībā.
Lai izpētītu pusaudžu intereses un reālās iespējas speciālās izglītības iestāžu absolventiem, diplomdarba ietvaros tika aptaujāti pusaudži vecumā no 14 – 18 gadiem. Tika izstrādāta anketa ar kuras palīdzību darba autore noskaidroja vispārējās izglītības iestāžu un speciālo izglītības iestāžu skolēnu vēlmes pēc skolas beigšanas.
Pētījuma mērķis:
•izpētīt pusaudžu ar garīgās attīstības traucējumiem vēlmes un reālās iespējas iekļauties sabiedrībā,
•iegūt plašāku informāciju par pusaudžu ar garīgās attīstības traucējumiem iespēju atrast sev darbu vai iespēju apgūt arodu.
Lai veiktu pētījumu tika aptaujāti 50 skolēni. Pētījumā atspoguļojas visdažādākās pusaudžu vēlmes. Rezultāti parāda, ka vispārējās izglītības iestāžu audzēkņi pēc skolas beigšanas vairākums vēlas mācības turpināt. Tai pat laikā speciālās izglītības iestāžu skolēni izsaka vēlmi pēc skolas beigšanas strādāt algotu darbu.
Tika aptaujātas Rīgas speciālo izglītības iestāžu direktora vietnieces mācību darbā. Aptaujātajās skolās absolventu tālākais dzīves ceļš ir aptuveni vienāds. Ir jaunieši, kuri pēc skolas beigšanas cenšas sameklēt darbu, daži vēlas mācīties vispārizglītojošajā mācību iestādē. Parasti tās ir vakarskolas. Taču ņemot vērā pusaudžu ar garīgās attīstības traucējumiem psiholoģiskās īpatnības, daļai jauniešu neizdodas savienot mācības ar darbu, vakarskola netiek pabeigta. Ir jaunieši, kuriem problēmas sagādā saskarsme un sākas konflikti ar darba devēju. Šie jaunieši bieži maina darbavietas.
Noskaidrots, ka Rīgas reģiona jaunieši ar garīgās attīstības traucējumiem 22 – 25 gadu vecumam, kuriem ir invaliditāte, var griezties Atbalstītā darba aģentūrā dienas centrā „Saule”. Diplomdarba pielikumā ir informācija par dienas centriem un grupu dzīvokļiem Rīgā.
Atslēgvārdi: socializācija, nodarbinātība, rehabilitācijas darbs, atbalstītā darba sistēma. Children with special needs education, learning and progressing esence are preparation for independent, wholesome life and including society. In purpose to study teenager,s interests and real possibility of holders of school completion certificate of special educationschool, in diploma work were surveyed teenagers 14 – 18. Were formed questionnaire, where author to clear up comprehensive and special schools teenagers wish after school.
Study purpose:
•to study teenagers with insanity derandement wishes and real possibility to including in society,
•to get more information about possibility teenagers with insanity derangement to find job or acquire profession.
Were surveyed 50 teenagers. The results show, that teenagers from comprehensive schools wanted to continue education, but teenagers from special schools wanted to get job after school. Were surveyed deputy directors of Riga special schools. In surveyed schools way after school holders of school completion are similar. Most of them tried to find a job, but some try to continue education in comprehensive schools, common, in evening schools. In the light of teenagers insanity derangement there are started problemswith employers and many teenagers not finished education.
The are teenagers whom are problems with communication and as result to begin conflict with emploer. These teenagers often change job.
To clear up that Rigas reģions, teenagers with insanity derangement from 22 to 25, whom are disablement, can to adress for help to Job Centre „Saule”.
In supplement there are information about day centres and group flats in Riga.
Key words: socialization, emloyment, rehabilitation, support system.