Runa kā pirmsskolas bērnu intelektuālās attīstības līdzeklis
Autor
Gornaka, Broņislava
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kaņepēja, Ruta Ināra
Datum
2006Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Tēma - „Runa kā pirmsskolas bērnu intelektuālās attīstības līdzeklis”.
Maģistra darbā ir : ievads, 7 nodaļas, 1 zīmējums, 9 tabulas, 16 diagrammas, 44 literatūras vienības un 12 pielikumi. Darba apjoms ir septiņdesmit lapas.
Maģistra darba vadītāja – asoc.. profesore Ruta Ināra Kaņepēja.
Darba mērķis – noteikt runas nozīmi intelektuālajā attīstībā.
Teorētiskajā daļā aplūkots intelektuālās audzināšanas un attīstības jēdziens, būtība un saturs, raksturotas dažādu autoru, tai skaitā Ž.Piažē, D.Elkoņina, L.Žukova, Ļ.Vigotska, O.Ušakovas u.c., pieejas bērna intelektuālās attīstības veicināšanā, izskatīti intelektuālās attīstības uzdevumi pirmsskolā. Īpaši uzsvērta runas nozīme bērnu intelektuālajā attīstībā, kā arī aprakstītas runas funkcijas, runas un domāšanas procesu vienība.
Tā kā valodas apguves procesi atšķiras katrā attīstības stadijā, trešajā nodaļā „Runas attīstības un valodas apguves īpatnības vecākajā pirmsskolas vecumā” aplūkota to specifika, izstrādāti intelektuālās attīstības kritēriji un līmeņi, kuri raksturo bērna intelektuālo attīstību pirmsskolas vecumā.
Eksperimentālajā darba daļā atspoguļota bērna psihisko procesu attīstības līmeņa un bērna intelektuālo prasmju diagnosticēšana, kas veikta sadarbībā ar psihologu, atainota sešus un septiņus gadus vecu bērnu intelektuālās attīstības eksperimentālā programma , pievēršot uzmanību runas attīstīšanai, programmas īstenošana praksē, datu apstrāde un rezultātu analīze .
Sasniegtie rezultāti liecina, ka piedāvājot bērnam brīvu darbības izvēli, nodrošinot nepieciešamo vidi, palīdzot bērnam veikt savas aktivitātes pašam, atbilstoši viņa individuālajām īpatnībām, pilnveidojas bērna pieredze, attīstās runa, izziņas procesi, zinātkāre - tātad hipotēze „ Ja bērni mērķtiecīgi iesaistīti viņu interesējošā darbībā, kas nodrošina aktīvu runas attīstību, sevis pašapliecināšanu, tad sekmīgāk attīstās bērna domāšana, uztvere, iztēle, uzmanība, atmiņa, kas kopumā raksturo bērna intelektuālo attīstību” apstiprinājās.
Darbs izmantojams pirmsskolas izglītības iestādēs kā palīgmateriāls metodiķiem, pirmsskolas skolotājiem, kā arī vecākiem un topošiem studentiem. The subject is „Speech as means of pre-school children intellectual development”.
Master’s work contains introduction, 7 parts, 1 drawing, 9 tables, 16 diagrams, 44 literature units and 12 supplements. The work scope is seventy pages.
The Master’s work’s head is Ruta Ināra Kaņepēja.
The aim of the work is to determine the significance the of the speach in the intellectual development.
The theoretical part as the content significance and essence of intellectual upbringing and development; the approach of different authors such as J.Piget, D.Elkonin, L.Zukovs, L.Vigotskis, O.Ushakova, etc. in the development of upbringing is characterized. The tasks of intellectual development in the pre-school establishment are examined. The role of speech in children’s intellectual development is specially emphasized. Also functions of speech, unity of processes of cognition and speech are described.
Because the processes of language mastering differ at each stage of development, the third part „Peculiarities of speech development and language mastering at the senior school age” considers their specific features, criteria and levels of intellectual development characterizing intellectual development of pre-school children, are worked out.
The experimental part reflects the diagnostics of the level of development of mental processes and intellectual capabilities of a child. The diagnostics was run jointly with a psychologist. Also the experimental part of intellectual development of 6-7-aged children is shown. The programme is aimed at the speech development. Also the programme implementation in practice, result analyses and data processing are given.
The obtained results testify that while offering a child a free choice of activities, providing the necessary environment, assisting a child to express himself/herself the activities corresponding to his/her individual peculiarities, that experience shall be replenished, and speech, the cognition process, curiosity shall be developed. Thus, the hypothesis „If children are purposefully involved in the activities they are interested in, which provides the active speech development, self – expression, that shall cause to thinking, perception, attention, memory of a child which generally characterizes intellectual upbringing” is confirmed.
The works can be used as a supplementary material to assist methodologists of pre-school establishments, pre-school teachers, also parents and students.