Pirmsskolas izglītības iestāžu darbības raksturojums Latvijā un Dānijā
Автор
Tijāre, Gita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Āboltiņa, Līga
Дата
2006Metadata
Показать полную информациюАннотации
Lai Latvija spētu sasniegt kopējo Eiropas labklājības līmeni, lai ikviens iedzīvotājs būtu demokrātiskas sabiedrības loceklis, mūsu valstij ir jābūt nepārtrauktā attīstībā. Galvenā virzība šajā procesā ir uz sakārtotu izglītības sistēmu kopumā un katru tās komponenti. Pirmsskolas izglītība kā pirmā izglītības pakāpe ir tā noteicošā un vadošā, lai katrā nākamajā posmā turpinātos bērna harmoniskas un vispusīgas personības veidošanās.
Viena no iespējām, kā uzlabot izglītības kvalitāti, ir citu attīstītāku valstu pieredze. Protams, tā nav pilnībā pārņemama, bet, kritiski izvērtēta un pielāgota mūsu valsts sociālekonomiskajiem apstākļiem, spēj veicināt izglītības izaugsmi.
Pētījuma mērķis ir teorētiski apzināt, raksturot un salīdzināt vispārīgo pirmsskolas izglītības iestāžu darbību Latvijā un Dānijā.
1.nodaļā veikts Latvijas pirmsskolas izglītības iestāžu darbības raksturojums galvenokārt R. Bošas-Kaņepējas, D. Lieģenieces, A. Šponas, V. Zelmeņa u. c. autoru teorētiskajās nostādnēs, kā arī Latvijas pirmsskolas izglītības iestāžu normatīvos un reglamentējošos dokumentos. Papildu tam tika apskatītas programmā „Soli pa solim” paustās idejas - K. A. Hansena (K. A. Hansen), R. K. Kaufmane (R. K. Kaufmann), S. Saifers (S. Saifer), L. A. Paramonova (Л. А. Парамонова), A. Līdaka u. c.
2. nodaļā pirmsskolas izglītības iestāžu darbības raksturojums Dānijā veikts dažādu autoru - S. Brostroma (Brostrøm), S. Rifbjerda (Rifbjerd), K. Fredena (Fredens), K. Rīdas (Read), E. Jerlanga (Jerlang) - u. c. skatījumā, kā arī ņemot vērā Dānijas pirmsskolas izglītības iestāžu normatīvos un reglamentējošos dokumentus.
3. nodaļā veidots salīdzinājums, balstoties uz kopīgajām un atšķirīgajām pirmsskolas izglītības iestāžu darbības nostādnēm Latvijā un Dānijā.
Darbs izstrādāts, izmantojot 61 literatūras vienību. Tā apjoms ir 79 lapaspuses, tas satur 2 tabulas un 10 pielikumus.
Darbs būs saistošs un noderīgs informācijas avots pirmsskolas pedagogiem, augstskolu mācībspēkiem, pedagoģijas studentiem, vecākiem un ikvienam, kuru interešu lokā ir pirmsskolas izglītība. For Latvia to reach the overall level of European well being and for each and every citizen to become a member of a democratic society, our country has to be in a continuous process of development. The main direction in this process is towards a well structured system of education in general as well as in respect of each of its elements. Preschool education being the first stage of education is the one that lays ground for all further stages and determines a harmonious and all-round development of child’s personality.
One of the options to improve the quality of education is the experience of other, more developed countries. Of course, one cannot adopt it as it stands, but considered critically and adjusted to the socio-economic circumstances of our country, it can further the development of our system of education.
The goal of this research is theoretical gathering of information, characterization and comparison of the activity of general kindergartens in Latvia and Denmark.
Chapter 1 performs the characterization of the activity of kindergartens in Latvia, mostly in the light of theoretical approaches of R. Bošas-Kaņepēja, D. Lieģeniece, A. Špona, V. Zelmenis and other authors, as well as taking into account the normative and regulation documents governing kindergartens in Latvia. Besides, the ideas expressed in the programme “Step by Step” are analysed - K. A. Hansena (K. A. Hansen), R. K. Kaufmane (R. K. Kaufmann), S. Saifers (S. Saifer), L. A. Paramonova (Л. А. Парамонова), A. Līdaka and others.
Chapter 2 performs the characterization of the activity of kindergartens in Denmark on the basis of the point of views of S. Brostrøm, S. Rifbjerd, K. Fredens, K. Read, E. Jerlang and other authors, as well as taking into account the normative and regulation documents governing kindergartens in Denmark.
Chapter 3 presents a comparison which is based on the common and the diverging approaches of the characterization of the activity of kindergartens in Latvia and Denmark.
The research is carried out by using 61 reading units, its volume is 53 pages, it has2 tables and 10 appendices.
The research will be a captivating and useful source of information for preschool pedagogues, university teaching staff, students of pedagogy, parents and al those who take interest in preschool education.