Jauniešu morālā spriešana saistībā ar pārdzīvotu vardarbību
Author
Kalneniece, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba mērķis bija noskaidrot un izpētīt pārciestas fiziskās, emocionālās un seksuālās vardarbības saistību ar morālo spriešanas attīstību jauniešiem. Pētījumā piedalījās 90 10., 11. klases jaunieši, vecumā no 16-18 gadiem.Dati tika ievākti Rīgas rajona skolās. Pētījumā tika izmantotas divas aptaujas-Bērnības traumas aptauja(Childhood Trauma Questionnaire/CTQ/,Fink&Bernstein,1995),lai noteiktu pārciestās vardarbības rādītājus un Morālo spriedumu tests(Moral Judgement Test,(Georg Lind, 1978)),kurš mēra morālās spriešanas spējas atbilstoši Kolberga izvirzītajām sešām morālās spriešanas stadijām.
Pētījuma rezultāti parāda, ka pastāv statistiski nozīmīgas negatīvas sakarības starp pārciesto fizisko vardarbību un morālās spriešanas 5. un 6. stadiju. Statistiski nozīmīga negatīva sakarība pastāv arī starp pārciesto seksuālo vardarbību un morālās spriešanas 6.stadiju. Parādās arī piedzīvotās pozitīvās attieksmes korelācija ar morālās spriešanas 3. un 6.stadiju. The aim of this study was to examine the relationship between moral reasoning and experienced abuse. The study included 90 (10 and 11) young people, aged 16-18 years. Data were collected in four schools of Riga. In this study were used 2 surveys–Childhood Trauma Questionnaire/CTQ/(Fink&Bernstein, 1995) to determine experience of abuse and the Moral Judgement Test /MJT/ (Georg Lind, 1978),which measures an individual`s ability to judge controversial arguments in a discussion about moral dilemmas in accordance with Kohlbergs`s 6 stages of moral reasoning.
The research results show that there is statistically significant negative correlation between experience of physical abuse and moral reasoning at stage 5 and 6. Results show that there is also statistically significant negative correlation between experience of sexual abuse and moral reasoning at stage 6. There is also a positive correlation between experience of emotional support and moral reasoning at stage 3 and 6.