Emociju ietekme uz apstiprināšanas kļūdu dzimumstereotipiskas informācijas atlases gadījumā.
Author
Sirmoviča, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Austers, Ivars
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Šī pētījuma mērķis bija izpētīt, vai emocijas ietekmē apstiprināšanas kļūdu dzimumstereotipiskas informācijas atlases gadījumā. Eksperimentālā pētījuma izlase bija 120 ģeogrāfijas specialitātes studenti vecumā no 19 – 22 gadiem. Pētījuma grupas: pētījumā randomi tika izveidotas 2 grupas (pozitīvu/negatīvu emociju fona grupas) un katrā no šīm grupām 2 apakšgrupas (grupa, kurai tika dots sieviešu CV un grupa, kurai tika dots vīriešu CV).
Metodika: sākotnēji notika manipulācija ar emocijām (1.grupai tika rādīta filma ar humoristisku sižetu, 2.grupai – ar negatīvu emociju sižetu). Tad respondentiem tika dota modificēta PANAS emociju aptauja. Tad respondenti tika lūgti iedomāties, ka viņi ir personāla atlases darbinieki, kuriem jāpieņem cilvēks kādam nozīmīgam amatam. Tālāk respondentiem tika iedoti fiktīvi CV (1. katras grupas apakšgrupai, ka CV pieder sievietei, 2. apakšgrupai - CV pieder vīrietim), tad respondenti tika lūgti uzrakstīt 5 jautājumus fiktīvā CV īpašniekam, ko viņi uzdotu kandidātam darba intervijā, un tie pēc tam tika kodēti atkarībā no tā uz kādu dimensiju tie tika vairāk vērsti (vai uz emocionālā siltuma vai kompetences dimensiju). Katru jautājumu kodēja 2 eksperti. Sākotnēji tika veikts pilotpētījums stimulmateriālam (īsfilmai), kas tika pētīts 2 aspektos: satura aspektā un noskaņas aspektā.
Pētījumā tika konstatēts tas, ka emocijas statistiski nozīmīgi ietekmē apstiprināšanas kļūdu dzimumstereotipiskas informācijas atlases gadījumā. Prieka gadījumā šī apstiprināšanas kļūda tika pielietota biežāk, nekā skumju gadījumā. Šie rezultāti praktiski pielietojami profesijās, kur speciālistiem ir būtiska priekšstatu veidošana par citiem cilvēkiem.
Atslēgas vārdi: apstiprināšanas kļūda, emocijas, dzimumstereotipi, informācijas atlase. The purpose of this research was: do emotion effect confirmation bias in a case of selecting information which is genderstereotyped. In this experimental research choise was 120 students of geographical speciality in age of 19 till 22 years. The groups of research: there was made 2 groups in random way (groups with positive/negative emotional phon) and each of these groups had 2 subgroups (group, where was given females CV, and group, where was given mans CV).
Method: in the beginning, there where a manimulation with emotions (to 1. group were shown humouristic film, to 2. group – emotional negative film). Than there was given an modification of PANAS questionnaire to respondents. Than thay were asking to imagine themselves, that thay are workers who selecting a personal for important position. Than there were given fictive CV to respondents (to 1. subgroup females CV, to 2. subgroup mans CV), than respondents were asked to write down 5 questions for the owner of the CV, what thay would asked him in a job interview, and than these questions were code whether thay are more turned to emotional warmth dimension or to competence dimension. Each of the question coded 2 experts. In the beginning, there was made a pilot research of stimulmaterial, which was examine in 2 ways: in the way of content and in the way of mood.
In the research was established, that emotions effect to confirmation bias in a case of selecting information which is genderstereotyped is statistically significant. In the case of joy, confirmation bias is used more frequently, than in the case of sadness. These results can be apply practically in professions, where to make a conception of people is substantially.
Key words: confirmation bias, confirmatory bias, emotion, genderstereotype, selection of information.