Vecāku un bērnu vērtību sakritību un savstarpējā vērtību atpazīšanas precizitāte saistībā ar ģimenes emocionālā klimata raksturojumu.
Author
Dreimane, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Austers, Ivars
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba pētījuma ietvaros tika pētīta bērnu un vecāku vērtību sakritība un savstarpējo vērtību atpazīšanas precizitāte saistībā ar ģimenes emocionālā klimata raksturojumu. Pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv atšķirības vērtību sakritības rādītājos starp bērniem un mātēm starp ģimenēm ar atbalstošu, formālu un konfliktējošu emocionālo klimatu. otrs pētījuma mērķis bija noskaidrot vai pastāv atšķirības bērnu atpazītajās māšu vērtību precizitātes rādītājos starp ģimenēm ar atbalstošu, formālu un konfliktējošu emocionālo klimatu, un aplūkot kādas ir atšķirības māšu atpazītajās bērnu vērtību precizitātes rādītājos starp ģimenēm ar dažādu emocionālo klimatu.
Pētījumā piedalījās kopā 143 ģimenes: grupā ar konfliktējošu emocionālā klimata raksturojumu bija 31 ģimene, ar formālu emocionālo klimatu – 68 ģimenes un ar atbalstošu emocionālo klimatu bija 44 ģimenes. No ģimenes piedalījās mātes un vecākie vai vienīgie bērni vecumā no 16 – 18 gadiem. Māšu vecums ir 37 līdz 55 gadi.
Izmantotās metodes ir „Ģimenes locekļu emocionālās ekspresivitātes aptauja” (Family Expressiveness Qestionnaire) un Švarca vērtību portretu raksturojumu aptauja (Portrait Values Questionnaire)
Pētījuma rezultāti parādīja, ka nav saistības starp vecāku un bērnu vērtību sakritību un ģimenes emocionālo klimatu. Bet ir saistība starp savstarpējo vērtību atpazīšanas precizitāti un ģimenes emocionālā klimata raksturojumu.
Atslēgas vārdi: ģimenes emocionālais klimats, vērtības, jaunieši, vecāki, vērtību sakritība, vērtību atpazīšana. The study of childs and parents values congruence and values recognizing is the subject of this paper. The aim of this investigation is to clarify is there any relationship between values congruence between parents and children and family emotional climate. The second aim of this invetigation is to clarify is there any relationship between children ability to recognize parents vaues and family emotional climate and have any relationship between family emotional climete and mothers ability to recignize shildrens values.
In research participated 143 families: in group with supportive emotional climate was 44 family, with formal emotional climate was 68 family and with conflicting emotional climate was 31 family. From families taked parte in research mothers and oldest or onliest children in age 16 – 18.
To collect research data was used Family Expressiveness Qestionnaire and Portrait Values Questionnaire.
Main finding was, that there is no relationship between childeren and parents values congruence and family emotional climate. But there is relationship between ability to recognize other generations values and family emotional climate.
Key words: family’s emotional climate, values, values congruence, values recognizing, youth, parents.