Show simple item record

dc.contributor.advisorUpmale, Andaen_US
dc.contributor.authorAmatniece, Ivetaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:02:37Z
dc.date.available2015-03-23T13:02:37Z
dc.date.issued2007en_US
dc.identifier.other3612en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10492
dc.description.abstractPētījuma mērķis: noskaidrot 16-18 gadus vecu audzēkņu zināšanas par pedagoģisko konfliktu konstruktīvu risināšanu. Lai sasniegtu mērķi tika izvirzīti divi pētījuma jautājumi: noskaidrot, kādas pedagoģisko konfliktu risināšanas taktikas visbiežāk izmanto 16-18 gadus veci audzēkņi, vai audzinātāja stundas par pedagoģisko konfliktu risināšanu, paaugstina audzēkņu izpratni par konstruktīvām pedagoģisko konfliktu risināšanas taktikām un metodēm. Bakalaura darba teorētiskajā daļā, analizējot literatūru par pētāmo problēmu un „agrās jaunības” vecumposma raksturojumu, tiek secināts, ka pedagoģiskie konflikti nav nevēlama parādība, ka tie ietver sevī potenciālas pozitīvās iespējas, kas izpaužas vēlmē atrisināt konfliktu, jo tad puses, kas iesaistītas konfliktā, ir spiestas radoši izvērtēt situāciju, aprobēt jaunas idejas un paņēmienus, meklēt optimālo sadarbības modeli. Audzēkņi ir jāiesaista lēmumu pieņemšanā, jo tad viņi jūt, ka tiek respektēti, ka pret viņiem izturas kā pret līdzīgiem skolas un sabiedrības locekļiem. Bakalaura darba praktiskās daļas pētījumā piedalījās 16-18 gadus veci 39 audzēkņi un 15 pedagogi. Ar aptauju palīdzību tika noskaidrotas audzēkņu un pedagogu biežāk izmantotās konfliktu risināšanas taktikas un audzēkņu zināšanas par starppersonu konfliktu risināšanu. Tika secināts, ka biežāk izmantotā taktika ir kompromiss, ka audzēkņi tikai daļēji izvēlas konstruktīvu starppersonu pedagoģisko konfliktu risināšanu. Tika veikta pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, kuras laikā audzēkņi audzinātāja stundās apguva konflikta risināšanas taktikas un metodes. Praktiski vingrinājās pedagoģisko konfliktu risināšanā izmantojot audzēkni-starpnieku. Tika veikta audzēkņu trešā aptauja, lai noskaidrotu viņu izpratni par konstruktīvu pedagoģisko konfliktu risināšanu. Pēc otrās un trešās aptaujas rezultātu salīdzināšanas un analīzes tika secināts, ka: par 15% ir palielinājies audzēkņu skaits, kuri izvēlas konstruktīvu pedagoģiskos konfliktu risināšanu izmantojot sadarbības taktiku; par 8% ir palielinājies audzēkņu skaits, kuri uzskata, ka viņiem ir pietiekamas zināšanas par konstruktīvu pedagoģisko konfliktu risināšanu; par 35% ir palielinājies audzēkņu skaits, kuri izvēlas „starpnieka” palīdzību pedagoģisko konfliktu risināšanā. Iegūtie pētījuma rezultāti liecina par tēmas aktualitāti profesionālā mācību iestādē. Skolā ir plašas iespējas konfliktu risināšanas uzdevumus iekļaut profesionālos mācību priekšmetos, lai audzēkņi problēmai pieietu daudzpusīgi, izvērtējot dažādus risinājuma variantus, savas rīcības sekas un pieņemtos lēmumus. Atslēgas vārdi: pedagoģiskais konflikts, jaunieši, konflikta risināšanas metodes. Darbs sastāv no 55. lpp., 9 attēliem, 9 tabulām, un 10 pielikumiem.en_US
dc.description.abstractAim of the research: to ascertain proficiency of 16-18 years old students about solving pedagogical conflicts. To reach the aim two main questions were brought forward: to ascertain what tactics are used more often by 16-18 years old students when solving pedagogical conflicts and if teachers lessons about constructive solving of pedagogical coflicts rise student’s comprehension regarding tactics and methods. Theoretical part of the bachelor’s work, after analysing literature about researched problem and signs of juvenility, includes illation that pedagogical conflicts are not unwanted and that they contain potentially positive sides that expresses as will to solve conflict, because then parties that are involved into conflict are forced to reassess the situation creatively, to absorb new ideas and techniques, to find the optimal form of cooperation. Students must be involved in making of a decision so they feel respected and that they are treated as equal members of school society and society in general. 39 students and 15 educators took part in the research of the practical part of the bachelor’s work. By using questionnaire, most often used tactics of conflict solving and knowledge of the students regarding interpersonal conflicts were clarified. The conclusion was, that the tactic of compromiss is used most often, that students choose constructive solving of interpersonal conflicys only partially. Test pedagogical actions were done, when students acquired tactics and methods of solving pedagogical conflicts while having teachers lessons. They practised solving pedagogical conflicts by involving student – mediator. A questionnaire was made to gather information about their understanding of constructive solving of pedagogical conflicts. After comparing and analysing results of questionnaires it is concluded that •there is increase by 15% of those students who choose constructive solving of pedagogical conflicts by using method of cooperation; •There is increase by 8% of those students who consider themselves to have enough knowledge about constructive solving of pedagogical conflicts; •There is increase by 35% of those students who would choose the assistance of „mediator” when they solve pedagogical conflicts. Gained results of the research gives proof about topicality of the theme in professional educational institution. In school there are wide possibilities to include exercises of conflict solving in professional subjects, to let students approach a problem in variet ways, to weight up different solving variants, consequences of their actions and made decisions. Key words: pedagogical conflict, youth, methods of conflict solving. Work consists of 55 pages, 9 images, 9 tables and 10 addenda.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.titlePedagoģisko konfliktu risināšana profesionālā mācību iestādēen_US
dc.title.alternativeSolving pedagogical conflicts at the vocational educational institutionen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record