Pirmsskolas izglītības pakāpes aktuālākās problēmas Latvijā
Author
Petriņa, Beāte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Margeviča- Grinberga, Ieva
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba mērķis ir izpētīt pirmsskolas izglītības pakāpes aktuālākās problēmas izglītības politikas veidotāju, realizētāju un pirmsskolēnu vecāku vērtējumā, un šīs pašreizējās Latvijas pirmsskolas izglītības iekļaušanos Eiropas pirmsskolas izglītības sistēmā.
Bakalaura darba pētījums ir veltīts nozīmīgajam pirmsskolas izglītības posmam, kas kopš Trešās Atmodas Latvijā ir piedzīvojis un vēl joprojām piedzīvo pārmaiņas un sastopas ar problēmām, kuru apzināšana un izvērtēšana varētu sniegt plašāku ieskatu pirmsskolas izglītības politikas veidotājiem, domājot par pirmsskolas izglītības sistēmas kvalitatīvu attīstību.
Pirmsskolas izglītības pakāpē kopš 1991.gada ir notikušas 3 svarīgas izmaiņas: 1) ir notikusi pāreja no pirmsskolas izglītības rezultātu sasniegšanas uz pirmsskolas izglītības procesa realizāciju; 2) obligāta ir kļuvusi piecgadīgo un sešgadīgo bērnu sagatavošana skolai; 3)ir radušās alternatīvu pirmsskolas izglītības programmu izvēles iespējas.
Šobrīd aktuālākās problēmas pirmsskolas izglītības sistēmā ir: pirmsskolas izglītībā iesaistīto darbinieku neadekvātais atalgojums; pirmsskolas izglītības pedagogu trūkums un pirmsskolas izglītības iestādes sadarbības trūkums ar visas sabiedrības locekļiem.
Bakalaura darba izstrādē ir izmantota dokumentu un literatūras analīze, pirmsskolas politikas veidotāju un realizētāju intervijas, kā arī pirmsskolas izglītības iestāžu audzēkņu vecāku anketēšana.
Darbs sastāv no 79 lappusēm, un 10 pievienotiem pielikumiem. The aim of the bachelor paper is to inspect the actual problems of the pre-school system from the perspective of creators and executors of educational politics as well as parents. Also, the present pre-school system of Latvia is examined in the European pre-school system context.
The research is aimed to an important period of changes in pre-school system since the Third National Awakening that still continue to exist and turn to be problematic. The acknowledgement and critical review of the problems would help the educational politicians when developing the strategies of pre-school system development.
Since 1991 three important changes in the pre-school educational stage have been made: 1) the process is considered to be prior to educational results; 2) preparatory school for five and six year olds is mandatory; 3) there are possibilities of alternative educational programs.
The topical problems of the pre-school educational system are the following: low wages of pre-school educational specialists; the lack of the pre-school teachers and the lack of communication between pre-school as an educational institution and the society.
The research consists of analysis of documents and literature, of interviews of educational politicians and executors and questionnaires of pre-school children parents.
The paper consists of 79 pages and 10 appendixes.