Ārstu un māsu ar dzimumlomām saistītie autostereotipi un heterostereotipi.
Автор
Pastare, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Upmane, Anda
Дата
2007Metadata
Показать полную информациюАннотации
Bakalaura darba tēma ir ārstu un māsu ar dzimumlomām saistītie heterostereotipi un autostereotipi.
Stereotipi pastāv, pateicoties kategorizācijai. Aizspriedumi radušies sociālās nevienlīdzības rezultātā. Dzimuma aizspriedumi parasti tiek vērsti pret sievietēm, un iekļauj diskriminējošu rīcību.
Tā kā stereotipi ir vienkāršotas, apgūtas priekšstatu shēmas, tās ir noderīgas un efektīgas, taču ne vienmēr ir patiesas un precīzas, jo efektīvas darba attiecības starp ārstu un medicīnas māsu traucē starpgrupu stereotipi.
Balstoties uz teorētiskas daļas analīzi, tika izvirzīts pētījuma jautājums: vai pastāv atšķirības starp māsu un ārstu ar dzimumlomām saistītiem autostereotipiem un heterostereotipiem.
Pētījuma ietvaros veiktajā anketēšanā piedalījās respondenti, kas strādā vienā no Rīgas slimnīcām – 30 māsas un 30 ārsti.
Galvenā pētījuma atziņa ir tāda, ka pastāv atšķirības starp ārstu un māsu ar dzimumlomām saistītiem heterostereotipiem un autostereotipiem, tiem piedēvētajos maskulinitātes un feminitātes rādītājos.
Atslēgas vārdi: autostereotipi, heterostereotipi, maskulinitāte, feminitāte, androgīnija. Bachelor work is about differece between doctor and nurse with sexrole involving heterostereotypes and autostereotypes.
Stereotypes exist because of categorisation. Prejudices have raised because of social inequality. Gender prejudices usually are turned against women, and includes discriminating action.
Research attest, promotion with stereotipical content affect stereotipical view emergence about person and stereotipical attitude.
Research question: exist distinction in autostereotypes and heterostereotyoes doctors and nurses.
To take part in research 30 nurses and 30 doctors.
Findings are differece between doctor and nurse with sexrole involving heterostereotypes and autostereotypes it attribute masculinity, femininity index.
Key words: autostereotypes, heterostereotypes, gender stereotype, masculinity, femininity, androgenia.