Rīgas Ukraiņu vidusskolas vēsture un attīstības tendences (1991 - 2009)
Автор
Stifijenko, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kaļķe, Baiba
Дата
2007Metadata
Показать полную информациюАннотации
Padomju okupācijas gados Latvijā ieplūda ļoti daudz iedzīvotāju no Padomju Savienības republikām. Viņu vidū bija ne mazums ukraiņu. Ukraiņi nedrīkstēja šeit dibināt ne savas skolas, ne kultūras kopas, viņi bija spiesti iegūt izglītību krievu valodā un pieņemt sovjetizētas krievu valodīgas kultūras noteikumus. Tādēļ ukraiņu jaunā paaudze Latvijā tika strauji rusificēta.
1988. gadā latviešu tautas atmodas kustība saviļņoja arī Latvijā dzīvojošos ukraiņus. Septembra mēnesī Rīgā notika ukraiņu sapulce, kurā tika nodibināta Latvijas Ukraiņu nacionālā biedrība „Dņipro”. Par aktuālu un neatliekamu uzdevumu kļuva tādas Latvijas ukraiņu kopienas veidošana, kura būtu lojāla pret Latvijas valsti, kā arī atjaunotu piederību ukraiņu kultūrai un etniskajām tradīcijām. Latvijas neatkarības atjaunošana 1991. gadā deva iespēju atjaunot daudzas tradicionālās mazākumtautību skolas (poļu, ebreju, lietuviešu, igauņu u. c.). Tā kā ukraiņu skolas pirmajā brīvvalstī nebija, bet Latvijā dzīvojošiem ukraiņiem bija izveidojusies nepieciešamība, balstoties uz nacionālās atmodas pamatiem, saglabāt savu nacionālo valodu un kultūru, tad 1990. gadā tika izveidota ukraiņu svētdienas skola, un 1991. gadā Rīgā savu darbību sāk Rīgas Ukraiņu skola, kurai ir sevišķi svarīga nozīme ukraiņu integrācijas veicināšanā un nacionālās kultūras, valodas un tradīciju atjaunošanā. Skola kļūst par vienīgo valsts Ukraiņu vidusskolu starp visām bijušajām PSRS republikām. Ja citām tautībām Latvijā jau bija nacionālā izglītības prakse, tad ukraiņu skolai nācās visu mācību procesu un tradīcijas veidot no nulles.
Bakalaura darbā ir pētīta Rīgas Ukraiņu vidusskolas dibināšanas vēsture, pašreizējā darbība, pedagoģiskā prakse un nākotnes attīstības tendences.
Pētījuma bāze: Pētījums veikts Rīgas Ukraiņu vidusskolā, pētījumā piedalījās Rīgas Ukraiņu vidusskolas skolēni un pedagoģiskais kolektīvs.
Bakalaura darbs sastāv no ievada, 3 nodaļām, 8 apakšnodaļām, nobeiguma, avotu un literatūras saraksta ar 48 izmantotām vienībām. During Soviet occupation, a lot of people from the USSR came to Latvia. Among them there were Ukrainians too. They could not have their own schools here, no cultural unions, they had to get education in Russian and accept Soviet Russian cultural conditions. Thus new generation of Ukrainians was Russsianized.
In 1988 movement of Latvian Awakening affected Ukrainians who lived in Latvia. In September a meeting of Ukrainians was ogranized in Riga and national society of Latvian Ukrainians „Dnipro” was formed. An actual and urgent task of it was ogranising such a society of Latvian Ukrainians which would be loyal to Latvia and also renewed belonging to Ukrainian culture and ethnic traditions. Latvia got its independance in 1991 and that gave an opportunity to establish a variety of traditional national-minority schools (Polish, Jewish, Lithuanian, Estonian, etc.). There was no Ukrainian school in Latvia during the first period of its independance but Ukrainians who lived in Latvia needed to keep their national language and culture. Thus in 1990 Ukrainian Sunday school was formed, and in 1991 Riga Ukrainian school started its work in Riga. This school plays an important role in integration of Ukrainians and their national culture into Latvian and in renewal of their language and traditions. Riga Ukrainian school becomes the only state Ukrainian secondary school among all the post Soviet Republics. If other national schools in Latvia had their national educational practice, Ukrainian school had to form the teaching process and traditions from the beginning.
The basic subjects at Riga Ukrainian school are taught using the state language and there is a block of subjects called „Ukrainistika” (the Ukrainian language, literature, history, lesson of Culture). And as a connection of two cultures are integrated subjects – music, art, handicrafts. Block of „Ukrainistika” gives an opportunity to integrate students into society and state life in the same time learning and preserving language and traditions of ancestors. That is the peculiarity of Riga Ukrainian school.
This bachelor paper analyses history of Riga Ukrainian school foundation, its nowadays work, pedagogical practice and future development tendences.
Base of research: the research of made in Riga Ukrainian secondary school, students and teachers of Riga Ukrainian secondary school took part in the research.
This bachelor paper consists of Introduction, 3 chapters, 8 parts, Conclusion, 48 literature and other sources.