Pusaudžu agresija un tās saistība ar datorspēļu spēlēšanas biežumu zēniem un meitenēm.
Author
Puriņa, Lāsma
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba mērķi bija noskaidrot, vai zēni pavada vairāk laika spēlējot vardarbīgas datorspēles nekā meitenes, vai zēniem būs augstāki eksternalizētās uzvedības rādītāji, vai pusaudži, kuri pavada vairāk laika spēlējot vardarbīgas datorspēles, būs ar augstākiem eksternalizētās uzvedības rādītājiem, kā arī noskaidrot, kādas saistības ir starp laiku, ko pusaudži pavada spēlējot vardarbīgas datorspēles, un eksternalizētās uzvedības rādītājiem zēniem un meitenēm.
Pētījumā piedalījās 30 meitenes un 30 zēni vecumā no 13 – 17 gadiem. Tika izmantota aptauja, kas sastāvēja no četrām daļām – demogrāfiskās informācijas, oriģinālās aptaujas, kura tika izveidota, lai noteiktu, cik ilgi un kādas datorspēles pusaudži spēlē, kā arī, kāda, viņuprāt, ir viņu mīļākā datorspēle, Jauniešu pašnovērtējuma anketas (Youth Self Report, Achenbach & Rescorla, 2001) divām skalām – „Normu pārkāpumi” un „Agresīvas uzvedība”, kā arī Basa – Perija Agresijas aptauja (The Aggression Questionnaire, Buss & Perry, 1992).
Rezultāti parāda, ka starp laiku, ko pavada spēlējot vardarbīgas datorspēles zēni un meitenes, pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības – zēni pavada vairāk laika spēlējot vardarbīgas datorspēles nekā meitenes. Tika konstatētas arī statistiski nozīmīgas atšķirības starp abu grupu eksternalizētās uzvedības rādītājiem, kas norāda, ka zēniem šie uzvedības rādītāji ir augstāki. Pētījuma rezultātā ar statistiski nozīmīgu ticamību var apgalvot, ka pastāv saistība starp laiku, ko pusaudži pavada spēlējot vardarbīgas datorspēles, un normu pārkāpumiem, agresīvu uzvedību, fizisko agresiju un naidīgumu.
Pētījuma rezultātus var izmantot, lai veiktu tālākus pētījumus ar lielākām grupām vai veicot eksperimentu par šo tēmu.
Atslēgas vārdi: agresija, vardarbīgas datorspēles, pusaudzis, dzimums The targets of this bachelor paper were to clarify, whether adolescent boys spend more time to play violent video-games than adolescent girls do, whether boys will have higher results of external behavior than girls will, if there is coherence between time which adolescence spend playing computer-games and their results of external behavior, and also to find out what kind of coherence is between time wich adolescents spend playing violent video-games and results of external behavior for bouys and girls.
In the research participated 13 – 17 years old 30 girls and 30 boys. Was used questionnaire which included four parts – demographics, original inquairy, which was made to determine how long and what kind of video-games adolescents are playing, and also to determine what they think about their favorite video-games, Youth Self Report two scales ‘Aggressive behavior’ and ‘Rule-breaking behavior’ (Youth Self Report, Achenbach & Rescorla, 2001) and Buss-Perry Aggresion Questionary (The Aggression Questionnaire, Buss & Perry, 1992).
Research results shows that there is significant differences between time wich boys and girls spend playing violent video-games – boys spend more time playing violent video-games than girls do. There was significant differences between both group results of external behavior – boys have higher results of external behavior. In result of this research with statistical significance can affirm that there is coherence between time which adolescences spend playing computer-games and rule-breaking behavior, aggressive behavior, physical aggression and hostility.
Results of this research can use to carry out further researches with bigger group or to do experiment about this theme.
Key words: aggression, violent video-games, adolescent, gender