Pirmsskolas vecuma bērnu tēlotājdarbība kā personības radošuma veicinātāja
Autor
Odiņa, Agita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Krūze, Aīda
Datum
2009Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Darba nosaukums: Pirmsskolas vecuma bērnu tēlotājdarbība kā personības radošuma
veicinātāja. Darba autors: Agita OdiĦa. Darba zinātniskā vadītāja : prof. Dr.paed. Aīda Krūze.
Darbs sastāv no: ievada, 2 daĜām, nobeiguma, literatūras un avotu saraksta, pielikumiem.
Pētījuma tēmu noteica tas, ka joprojām aktuāla ir bērna radošuma veicināšana tēlotājdarbībā, jo
tai ir tieša saistība ar radošas personības veidošanos nākotnē.
Pētījuma mērėis: Izpētīt tēlotājdarbības un personības attīstības teorētiskos aspektus un
pārbaudīt tēlotājdarbības nozīmi radošuma veicināšanā.
Pētījuma teorētiskā daĜa balstās uz mākslas pedagoăijas pamatlicēja Aleksandra Dauges
atziĦām un secinājumiem par tēlotājdarbības nozīmi un iespējām bērnu audzināšanā un
izglītošanā, par skolotāja nozīmi un atbildību šajā procesā; uz pedagogu, psihologu un filozofu
J.A. Studenta, T. Komarovas, V.Hibneres, L.Vorkales, Ā.Karpovas, Ā.Šponas, G.Svences,
Ē.Fromma, Ž.Piažē, Ē.Ēriksona, V.ReĦăes, A.Maslova, I.Likas, E.Berna, D.Grīvas,
B.Frīdenbergas atziĦām. Psiholoăiski pedagoăiskās literatūras izpēte no vēsturiskā un
mūsdienu skatījuma, bija nozīmīgs tēlotājdarbības un personības radošuma mijsakarību
atklāsmes faktors.
Pētījuma praktiskā darba daĜa atklāj pētījumu, kā tēlotājdarbība veicina pirmsskolas
vecuma bērnu radošumu. Pētījuma gaitā tika izstrādāts nodarbību cikls un veikta bērnu
zīmējumu analīze bērnu dabiskās attīstības gaitā. Pētījumā tika pārbaudīta tēlotājdarbības
nozīme bērnu radošuma veicināšanā, kas sekmē radošas personības veidošanos.
Atslēgas vārdi: tēlotājdarbība, radošā darbība, personība, radošums. Anotation
Jobs title: Fine arts as a contributer of personal creativity for preschool age children. The
author: Agita OdiĦa. Scientific leader: Prof. Dr. Paed. Aīda Krūze.
The research consists of the following parts: introduction, two chapters, conclusion, the list of
references and appendixes. The contribution to child’s creativity trough fine arts is still an
acute subject, that set an issue on the research, it is related closely with the development of
creative personality in the future.
The aim of the research: To explore theoretical aspects of fine arts and personal growth, either
review the influence of fine arts on contribution to creativity. The theoretical part of the
research is based on findings and conclusions of Aleksandra Dauges – the founder of pedagogy
in art education. Those describing the importance of fine arts, good offices and opportunities in
3
education, either the teacher’s role and liabilities. The research is based on findings of
following educators, liabilitie. The research is based on findings of following educators,
psychologists and philosophers – J.A.Students, T.Komarova, V.Hibnere, L.Vorkale,
Ā.Karpova, Ā.Špona, G.Svence, Ē.Fromms, Ž.Piažē, Ē.Ēriksons, V.ReĦăe, Ā.Maslovs, I.Lika,
E.Berns, D.Grīva, B.Frīdenberga. Exploring of pedagogical literature from the historical and
moder point of view, made significant insight of interaction between fine arts and person’s
creativity.
The practical part of study work discovers how do the fine arts contributes to creativity for
preschool age children. There was thecycle of studies developed during the research process,
either children drawings were analyzed during natural development process.The significance
of fine arts on contributing to children’s creativity, which furthers the formation of creative