Kompozīcijas pamatu apguve 5. un 6. klasē mājturībā un tehnoloģijās.
Autor
Straume, Jolanta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Urdziņa-Deruma, Māra
Datum
2009Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarbs „Kompozīcijas pamatu apguve 5. un 6.klasē mājturībā un tehnoloģijās” uzrakstīts latviešu valodā, ietver 50 teksta lappuses, 15 tabulas, 22 attēlus, 5 darba lapu paraugus, 36 literatūras avotus.
Diplomdarba mērķis: izpētīt kompozīcijas apguves iespējas 5. un 6.klasē mājturībā un tehnoloģijās.
Darbā izpētīta literatūra par pusaudžu vecumposma psiholoģiskajām īpatnībām, bērnu māksliniecisko darbību, mājturības un tehnoloģiju mācību saturu un tā reglamentējošajiem dokumentiem, kompozīcijas pamatelementiem un kompozīcijas veidiem, mācību metodēm un to pielietojumu.
Diplomdarba praktiskajā daļā dots pārskats par reālās situācijas izpēti saistībā ar mācību tēmas „Kompozīcijas pamati” apguvi 5. un 6.klasē, sniegts tematiskais plānojums mācību tēmai „Kompozīcijas pamati” 5. un 6.klasē, integrējot to tēmā „Tamborēšana” 5.klasē un tēmā „Adīšana” 6.klasē.
Katrai mācību stundai doti mērķi, uzdevumi, uzskates un izdales materiāli, pielietojamās mācību metodes, laika plānojums, kontroljautājumi, mācību uzdevumi.
Šī temata pasniegšanai plaši izmantoti vizuālie uzskates materiāli – grāmatas, žurnāli, fotoattēli, planšetes, gatavie tekstilizstrādājumi - tamborējumu un adījumu paraugi.
Kompozīcijas pamatu apguve ir realizēta un pārbaudīta darbā ar skolēniem mājturības un tehnoloģiju stundās 5. un 6.klasē. Skolēni ir iepazinušies un sapratuši to, ka kompozīcija ir jebkura tekstilizstrādājuma radīšanas galvenā sastāvdaļa. The diploma paper „Acquisition of Composition Basis at Home Economics and Technology Classes in Grades 5 and 6” is written in Latvian, includes 50 pages of text, 15 tables, 22 pictures, 5 worksheet samples, 36 sources of literature.
The aim of the diploma paper is to investigate the possibilities of acquisition of composition at home economics and technology classes in grades 5 and 6.
The author of the work has studied literature about psychological differences at this age, children`s artistic activity, the basic elements and kinds of composition,the teaching methods and their application, the contents of home economics and technology classes and the corresponding documentation.
The practical part of the work deals with the survey of real situation in connection with acqusition of the theme ‘’ Basis of composition” in grades 5 and 6. The theme is integrated in the theme ‘’Crochet” in grade 5 and ‘’Knitting’’ in grade 6.
Each lesson has its aims, tasks, visual aids, teaching methods which can be applied, time planning, test questions and teaching tasks.
To teach this theme a wide range of visual aids has been applied, such as books, magazines, photographies, plane-tables and textile items – samples of crochet and knitting.
The acqusition of basis of composition is realized and checked working with students of grades 5 and 6 in the lessons of home economics and technology classes. The students have learned and understood that composition is the main part of creation of any textile work.