Paņēmieni lasīšanas izpratnes pilnveidei angļu valodas stundās vidusskolā
Author
Jērāne, Brigita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalniņa, Sandra
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Pastāv viedoklis, ka jauniešiem nepatīk lasīt, ka viņiem nav laika, viņiem ir daudz mājas darbu, ka viņi dod priekšroku tādām aktivitātēm, kā televizora skatīšanās vai datorspēlēm un mūzikas klausīšanai nekā lasīšanai.
Bet nesenie plaša mēroga pētījumi Lielbritānijā, Amerikas Savienotajās Valstīs, Kanādā un Austrālijā rāda, ka vairākums jauniešu lasa. Liels procents aptaujāto jauniešu teica, ka izvēloties lasīt sava prieka pēc, lai atpūstos vai izklaidētos.
Diplomdarbs tika rakstīts ar mērķi, lai izpētītu, vai jauniešiem Rīgas 3. vidusskolā patīk lasīt, ko viņi lasa, un kādus paņēmienus varētu izmantot viņu lasīšanas izpratnes pilnveidei.
Studentiem vajadzīga virkne paņēmienu, lai darbotos ar tekstu. Dažādi pētnieki ir noteikuši galvenos paņēmienus, kurus var mācīt visos valodu līmeņos, tādus kā prognozēšana, jautājumu atbildēšana un formēšana, iztēle, teksta uzbūves lietošana un pazīmes, un rezumēšana.
Diplomdarbā tika aplūkoti lasīšanas izpratnes paņēmieni, kurus varētu izmantot skolēnu lasīšanas izpratnes pilnveidei vidusskolā.
Pirmajās trīs Diplomdarba nodaļās autore analizēja dažādu autoru literatūru par lasīšanu un lasīšanas izpratni. Lai iegūtu praktiskos datus, tika veikts atsevišķa gadījuma pētījums. Pirmkārt, pirms lasīšanas aktivitātēm tika izveidota anketa skolēnu aptaujāšanai, lai uzzinātu viņu attieksmi pret lasīšanu. Pēc tam tika izvēlētas un izmēģinātas lasīšanas aktivitātes. Pēc lasīšanas aktivitātēm notika atkārtota skolēnu anketēšana, lai pārbaudītu viņu ieguvumu pēc lasīšanas aktivitātēm.
Savāktie dati parādīja, ka skolēniem patīk lasīt, viņi lasa dažādus materiālus un izmanto tādus lasīšanas paņēmienus, kā prognozēšana, iztēle, nezināmu vārdu meklēšana u.c. There was an opinion that young adults don’t like to read and don’t read because they haven’t got time, they have too much homework, that they prefer to watch television, play with computers, and listen to music rather than read.
But recent large-scale national surveys in Britain, the United States, Canada, and Australia show that the majority of young adults do read. A large percentage of young people surveyed say that they choose to read for pleasure, relaxation, or entertainment.
The Diploma Paper was written with the aim to find out whether young adults in Riga’s Secondary school 3 like to read, what they read, and what strategies can be used to improve their reading comprehension.
Students needed a range of strategies to deal with the text. Various researchers have identified the main comprehension strategies that should be taught at all grade levels such as predicting, answering and forming questions, visualizing, using text structures and features, and summarizing.
The Diploma Paper deals with reading comprehension strategies that could be applied to improve students’ reading comprehension at secondary school.
In the first three chapters of the Diploma Paper the author analyzed the literature about the reading and reading comprehension of different authors. In order to obtain practical results, the case study was carried out. Firstly, questionnairing before the reading activities of students was carried out to find out their attitude towards reading. Then the reading activities were selected and tried out. Then a second questionnairing after the reading activities was carried out to check students’ learning outcomes after the reading activities.
The collected data showed that students like to read; they read different kinds of materials and used some strategies such us predicting, imagining, looking for important words etc. to improve their reading comprehension.