Humānisma ideju vēsturiskā attīstība un to izmantošanas iespējas pirmsskolas izglītības iestādē
Autor
Mennika, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Ķestere, Iveta
Datum
2010Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Maģistra darba tēma “Humānisma ideju vēsturiskā attīstība un to izmantošanas iespējas pirmskolas izglītības iestādē” tika izvēlēta, lai, pētot humānisma ideju attīstību no aizvēstures līdz mūsdienām, atrastu ceļu un izstrādātu principus, kā pirmskolas izglītības iestādē audzināt humānu, brīvu, radošu, vispusīgi attīstītu un darbīgu personību, kā tautas tradicionālo kultūras mantojumu integrēt izglītībā 21. gadsimtā-pasaules globalizācijas laikmetā.
Diplomdarbs sastāv no divām daļām – tā teorētisko pamatu veido J. A. Komenska, J. H. Pestalocija, Fr. Frēbeļa, R. Šteinera, Ļ.Tolstoja, S. Frenē, A. Makarenko, K. Obšteina, L. Stepaško, L. Žukova, I. Ķesteres, Š. Amonašvili atziņas pedagoģijā un psiholoģijā, Sokrāta, P. Abelāra, Akvīnas Toma, Z. Mauriņas, S. Lasmanes, A. Rubeņa, Šri Činmoja filosofiskās idejas, bet praktisko daļu - darba pieredze Rīgas 16. pirmskolas izglītības iestādē “Laismiņa” sešpadsmit gadu garumā.
Atslēgas vārdi: humānisms (humānisma ideju attīstība), tikumība, pirmskolas izglītība. The subject of this Master’s degree paper is „Historical development of Humanism idea and its application to pre-school establishments”. It was chosen with the objective to investigate the development of Humanism idejas from ancient times up to nowadays and to find a way and prepare principles of how to nurse a human, free, creative, harmonicly developed and an enthusiastic personality in pre-school institutions. Also how to integrate the heritage of Latvian traditional culture into the education system of 21st century – period of world globalisation.
The paper work consists of 2 parts – it’s theoretical part consists of the pedagogical ideas and theses from J. A. Komenska, J. H. Pestalocy, Fr. Frebel, R. Stainer, L. Tolstoy, S. Frenee, A. Makarenko, K. Obstain, L. Stepashko, L. Zhukova, I. Kestere, Sh. Amonashvili and phylosophical ideas from Socrat, P. Abelaar, Akvina Tom, Z. Maurina, S. Lasmane, A. Rubenis, Shri Chinmoy. The practical part consists of the 16 year work experience in Riga pre-school establishment nr. 16 „Laismina”.
Key words: humanism (development of humanism ideas), moral, pre-school education.