• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sociālo zinību skolotāju mācību metožu izvēles un skolēnu pamatkompetenču veidošanās mijsakarības pamatskolā

Thumbnail
View/Open
299-17739-Gunita_Romanovska.pdf (1.110Mb)
Author
Romanovska, Gunita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Lasmanis, Aivars
Date
2011
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba pētījumā ir teorētiski pamatotas un empīriski noteiktas mijsakarības starp sociālo zinību skolotāju mācību izvēli un skolēnu pamatkompetenču veidošanos. Teorētiski tika analizētas mācību metodes un izvēlēta pētījumam piemērotākā mācību metožu klasifikācija, kā arī tika raksturotas astoņas pamatkompetences. Empīriski veikta pamatkompetenču faktoru analīze, statistiski analizētas skolotāju piedāvātās mācību metodes pamatkompetenču pilnveidei un noteiktas mijsakarības starp sociālo zinību skolotāju mācību metožu izvēli un skolēnu pamatkompetenču veidošanos. Maģistra darbā veiktais pētījums ir pilotpētījums turpmākajam promocijas darbam par sociālo zinību pedagogu metožu praktisko pielietojumu un to ietekmi uz skolēnu pamatkompetenču pilnveidi. Atslēgvārdi: metode, mācību metode, kompetence, pamatkompetence, mijsakarības.
 
In the present master’s research paper the author has theoretically grounded and empirically stated the correlation between the choice of methods of social science teachers and formation of pupil basic competences. Teaching methods were analyzed and the appropriate teaching method classification for the present research paper was chosen. Eight basic competences were described. In the empirical part of the paper analyses of the basic competence factors was performed. Methods offered by the teachers for the improvement of basic competences were analyzed and correlation was found between the choice of methods of social science teachers and formation of pupil basic competences. Research performed in the master’s paper is a pilot research for the further doctorate paper on the practical application of methods of social science teachers and their impact on the improvement of pupil basic competences. Key words: method, teaching method, competence, basic competence, correlation.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11056
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV