Koriģējoši attīstošā darbība fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai bērniem vecākajā pirmsskolas vecumā
Author
Sondore, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Darba nosaukums: Koriģējoši attīstošā darbība fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai bērniem vecākajā pirmsskolas vecumā.
Darba autore: Ilze Sondore
Darba zinātniskais vadītājs: Dr. paed. asoc. prof. Sarmīte Tūbele
Darba saturs: 98 lpp, 17 attēli, 5 tabulas, 32 pielikumi, analizētas 68 literatūras un avotu vienības.
Pētījuma mērķis: teorētiski izzināt un praktiski pārbaudīt fonemātiskās uztveres attīstīšanas iespējas ar koriģējoši attīstošās darbības palīdzību bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem vecākajā pirmsskolas vecumā.
Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz A. Baumanes, I. Miltiņas, L. Volkovas, O. Solodilovas, L. Spirovas, T. Fiļičevas, N. Čeveļevas atziņām.
Teorētiskajā daļā pētīta skaņu izrunas un fonemātiskās uztveres veidošanās jau no bērna piedzimšanas brīža, analizēta vecākā pirmsskolas vecuma bērnu attīstība un runas traucējumu saistība ar psihisko un fizisko attīstību.
Pētīts koriģējoši attīstošās darbības jēdziens un tās saturs, izpētīti koriģējoši attīstošās darbības posmi, izzinātas artikulācijas aparāta sagatavošanas iespējas skaņu izrunai, atklātas skaņu pareizas izrunas mācīšanas iespējas un fonemātiskās uztveres attīstīšanas iespējas.
Praktiskajā daļā veikts pētījums par atbilstošas koriģējoši attīstošās darbības piemērošanu bērniem, kuriem ir fonētiski fonemātiskie traucējumi. Katram bērnam atbilstoši vecumposma īpatnībām un skaņu izrunas traucējumu veidam tika atlasīti koriģējoši attīstošās darbības paņēmieni, pamatojoties uz skaņu izrunas pārbaudes, fonemātiskās uztveres pārbaudes materiāliem, vecāku anketēšanu un bērnu novērošanas rezultātiem.
Ņemot vērā koriģējoši attīstošās darbības rezultātus, var secināt, ka bērniem fonētiski fonemātisko traucējumu korekcija norit sekmīgāk, ja tiek ņemtas vērā bērna vecumposma un runas attīstības īpatnības un tiek izmantoti atbilstoši koriģējoši attīstošās darbības paņēmieni. Pētījumā izvirzītā hipotēze apstiprinājās.
Maģistra darba autore izstrādāja metodiskos ieteikumus logopēdiem un vecākiem.
Atslēgas vārdi: fonemātiskā uztvere, vecākais pirmsskolas vecums, fonētiski fonemātiskie traucējumi, logopēdiskā izpēte, koriģējoši attīstošā darbība. Title: Correctional and developmental action to distract phonetic phonemics disorders for children in senior preschool age.
Author: Ilze Sondore
Academic supervisor: Dr. paed. asoc. prof. Sarmīte Tūbele
Contents: 98 pages, 17 pictures, 5 tables, 32 addendums, 68 literature and other sources have been analyzed.
Aim of the paper: theoretical research and practical verification of the possibilities of phonemic perception development for children in senior preschool age with phonetic phonemics disorders using correctional and developmental action.
The theoretical part of the research is based on cognitions of A. Baumane, I. Miltiņa, L. Volkova, O. Solodilova, L. Spirova, T. Fiļičeva, N. Čeveļeva.
Theoretical part of the paper includes research on the formation of pronunciation of sounds starting from child’s birth, the development of phonemic perception, and the analysis of the connection between senior preschoolers’ mental and physical development and speech disorders.
This is followed by the research and analysis of the concept and content of correctional and developmental action, its stages, the development of articulation device for pronunciation of sounds, pronunciation teaching potentialities and development of phonemic perception.
The empirical part of the paper deals with the research on appropriate correctional and developmental action for children with phonetic phonemics disorders. For each child an appropriate method of correctional and developmental action has been chosen in compliance with his age, individuality and form of speech disorder, basing on pronunciation and phonemic perception tests, as well as information gathered using parents’ questionnaires and observation of children.
After having analyzed the results of the correctional and developmental action, the author of the research comes to the conclusion that phonetic phonemics disorders’ correction for children is more successful, if appropriate methods of correctional and developmental action are used chosen taking into account peculiarities of the child’s age and speech development. The research confirms the advanced hypothesis.
The author of the research has worked out recommendations for speech therapists and parents.
Key words: phonemic perception, phonetic phonemics disorders, speech therapy research, anamnesis data, correctional and developmental action.