Mātes audzināšanas pieejas saistība ar bērna reakciju apzināto kontroli
Autor
Votčele, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Datum
2012Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Maģistra darba pētījuma mērķis bija noskaidrot, kādas ir saistības starp mātes audzināšanas pieeju (pozitīvo audzināšanu, pretrunīgu disciplinēšanu, miesas sodiem) un bērna reakciju apzinātās kontroles rādītājiem (bērna novērojumos un mātes novērtējumā), un kādas ir saistības starp bērna reakciju apzinātās kontroles novērojumu un mātes novērtējuma rādītājiem.
Pētījumā piedalījās 31 māte un mātes 5 – 6-gadīgais bērns (N = 31), kurš apmeklē pirmsskolas sagatavošanas grupu skolā. Pētījumā tika izmantota „Alabamas audzināšanas aptauja – pirmsskolas variants” (The Alabama Parenting Questionnaire – Preschool Revision (APQ-PR), Clerkin, Marks, Policaro & Halperin, 2007) un „Bērna uzvedības aptauja (ļoti īsā forma)” (Very Short Form of the Children’s Behavior Questionnaire (CBO-VSF), Rothbart, Ahadi, Hershey & Fisher, 2001). Bērnu reakciju apzinātās kontroles novērtēšanai tika izmantoti atbilstoši uzdevumi no pētnieku Kočanskas un kolēģu „Reakciju apzinātās kontroles uzdevumu kompleksa” („Effortful Control Batteries”, Kochanska, Murray & Harlan, 2000). Visas metodes krievu valodā ir adaptējusi J. Votčele 2012. gadā, šī pētījuma nolūkos.
Pētījuma rezultātā netika konstatētas saistības starp mātes audzināšanas pieeju (pozitīvo audzināšanu, pretrunīgu disciplinēšanu, miesas sodiem) un bērna reakciju apzinātās kontroles rādītājiem mātes novērtējumā un pēc novērojumu kopēja rezultāta. Tika atklātas statistiski nozīmīgas saistības starp atsevišķu bērnu reakciju apzinātās kontroles uzdevumu izpildes rādītājiem un māšu audzināšanas pieejām: uzdevuma „Lēna pastaiga pa līniju” rezultāti pozitīvi korelē ar mātes pozitīvo audzināšanas pieeju un negatīvi korelē ar miesas sodu pielietošanu; uzdevuma „Zīmējam apli” rezultāti negatīvi korelē ar pretrunīgu disciplinēšanu un miesas sodu pielietošanu. Saistības starp bērna reakciju apzinātās kontroles novērojumu un mātes novērtējuma rādītājiem netika konstatētas.
Atslēgas vārdi: pašregulācija, reakciju apzinātā kontrole, audzināšanas pieejas. The goal of the master paper’s study was to examine the association between mother’s parenting practices (positive parenting, inconsistent discipline, corporal punishment) and child’s effortful control (child observation and mother’s assessment), and the relation between the results from the child’s effortful control tasks and mother’s assessment.
In the study participated 31 mothers and the mother’s 5-6-year-old child (n = 31) who is attending a preschool group at a school. Mother’s completed “The Alabama Parenting Questionnaire – Preschool Revision (APQ-PR)” (Clerkin, Marks, Policaro & Halperin, 2007) and “Very Short Form of the Children’s Behavior Questionnaire (CBO-VSF) (Rothbart, Ahadi, Hershey & Fisher, 2001). Children’s effortful control was assessed with “Effortful Control Batteries” (Kochanska, Murray & Harlan, 2000). All methods were adapted in Russian by J. Votčele in 2012 for purposes of this study.
Results of the study showed no correlation between mother’s parenting practices (positive parenting, inconsistent discipline, corporal punishment) and the total scores from the child’s effortful control tasks or mother’s assessment of her child’s effortful control. Statistically significant associations were found between the child’s scores from some of the effortful control tasks and mother’s parenting practices: the results of the task “Walk a Line Slowly” were positively correlated with mother’s positive parenting and negatively correlated with mother’s corporal punishment; the results from the task “Drawing Circle” were negatively correlated with mother’s inconsistent discipline and corporal punishment. An association between the observed child’s effortful control task performance and mother’s assessment of her child’s effortful control were not found.
Key words: self-regulation, effortful control, parenting practice.