Show simple item record

dc.contributor.advisorAuziņa, Anitaen_US
dc.contributor.authorKozlovska, Lāsmaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:21:49Z
dc.date.available2015-03-23T13:21:49Z
dc.date.issued2012en_US
dc.identifier.other21952en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11148
dc.description.abstractRakstiskas informācijas uztveršana ir tas, ko vairums cilvēku dara katru dienu dažādās situācijās. Tekstu izpratne ir viena no prasmēm, kas nepieciešama mācībās skolā, tālākizglītībā, darba tirgū, ikdienas dzīvē un personības attīstībā. Tomēr darba autore ir pieredzējusi, ka dažādu iemeslu dēļ šī prasme netiek pietiekami attīstīta ne skolā, ne patstāvīgās mācībās. Tāpēc diplomdarba mērķis ir rast veidus, kā veicināt tekstu izpratni. Tekstu izpratnes veicināšanai autore iesaka kritiskās lasīšanas stratēģijas. Lai noskaidrotu, kā kritiskās lasīšanas stratēģiju pielietošana veicina skolēnu tekstu izpratni, tika veikts atsevišķa gadījuma pētījums Ogres Valsts ģimnāzijā. Darba autore izmantoja savas pētījuma piezīmes, skolēnu anketas un skolēnu sasniegumu testu rezultātus kā datu vākšanas metodes. Pētījuma piezīmes tika izmantotas, lai izzinātu, kā skolēni attiecas pret dažādu kritiskās lasīšanas metožu izmantošanu angļu valodas stundās. Anketa tika iedota skolēniem atsevišķā gadījuma pētījuma beigās, lai noskaidrotu, kā kritiskās lasīšanas stratēģiju pielietošana ir veicinājusi skolēnu tekstu izpratni un kā skolēni ir novērtējuši savas tekstu izpratnes prasmes. Skolēnu sasniegumu testu rezultātu dati tika savākti un analizēti, lai izpētītu, kā skolēnu tekstu izpratne ir attīstījusies kritiskās lasīšanas stratēģiju pielietošanas. Darba autore ir izpētījusi, ka kritiskās lasīšanas stratēģiju pielietošana veicina skolēnu tekstu izpratni. Skolēni izrādīja pozitīvu attieksmi pret visām 5 pielietotajām kritiskās lasīšanas stratēģijām atsevišķa gadījuma pētījuma ietvaros. 95% respondentu atzina, ka dažādi ar tekstu saistīti uzdevumi viņiem palīdzēja tekstu izprast labāk, kamēr tikai 65% skolēnu piekrita, ka prognozēšanas stratēģija palīdzēja. Visi respondenti apgalvoja, ka teksta galvenās domas noformulēšana un teksta apspriešana ar klases biedriem palielināja viņu tekstu izpratni. Tika pierādīts, ka kritiskās lasīšanas stratēģiju pielietošana veicina skolēnu tekstu izpratni. Darba autore ir pārliecināta, ka veiksmīga kritiskās lasīšanas stratēģiju pielietošana un pietiekama to praktizēšana ne tikai veicina skolēnu tekstu izpratni, bet arī attīsta viņu kritiskās domāšanas prasmes vēl labāk un sekmē skolēnu intelektuālo neatkarību, kas ir nozīmīgas īpašības skolēnu tālākajā dzīvē. Autore uzskata, ka nepieciešams turpināt pētījumu par to, kā kritiskās lasīšanas stratēģijas var tikt ietvertas citos mācību priekšmetos ne tikai angļu valodā, lai vēl labāk veicinātu skolēnu kritiskās domāšanas prasmju attīstību.en_US
dc.description.abstractPerceiving written information is what most people do every day in different situations. Text comprehension is one of the required skills in school studies, further studies, work market, everyday life and personal development. However, the author of the Paper has experienced that for various reasons the skill is not developed enough neither at school nor independent studies. Therefore the aim of the Diploma Paper is to find ways of promoting the text comprehension skill. The researcher suggests critical reading strategies to promote students’ text comprehension. In order to find out how the application of critical reading strategies promotes students’ text comprehension a case study was carried out in Ogre State Grammar school. The author of the Paper used field notes, students’ questionnaires and students’ achievement test results as data collection methods. The field notes were used to find out how students respond to the application of different critical reading strategies used in English lessons. The questionnaire was given to the students at the end of the case study in order to find out how learners’ text comprehension was promoted by using critical reading strategies and how students evaluated their text comprehension. The data from the results of students’ achievement tests was collected and analysed in order to find out how their text comprehension developed when critical reading strategies were applied. The author of the Paper has found that the application of critical reading strategies promotes students’ text comprehension. The students responded positively to the 5 main critical reading strategies that the researcher applied in the case study. 95% of the respondents admitted that different tasks connected with the text helped them understand the text better while only 65% of the students agreed that predicting strategy helped. All of the respondents claimed that summarising the main idea of the text and discussing the text with the peers improved their text comprehension. It was proved that the application of critical reading strategies promotes students’ text comprehension. The author of the Paper is sure that successful application and sufficient practice of critical reading strategies not only promote students’ text comprehension but also develop their critical thinking skills to a higher level and promote their intellectual independence which are important qualities in students’ further life. The author suggests that further studies should be done on how the critical reading strategies can be incorporated in other subjects apart from English in order to promote students’ critical thinking skills even more.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.titleKritiskās lasīšanas stratēģijas tekstu izpratnes veicināšanai angļu valodas stundās vidusskolāen_US
dc.title.alternativeCritical Reading Strategies to Promote Text Comprehension in Secondary School English Lessonsen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record