Show simple item record

dc.contributor.advisorPirsko, Lauraen_US
dc.contributor.authorBošs, Mārtiņšen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:21:49Z
dc.date.available2015-03-23T13:21:49Z
dc.date.issued2012en_US
dc.identifier.other22028en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11151
dc.description.abstract. Bakalaura darbs „Pusaudžu vecuma bērnu agresijas izpausmes un vecāku kompetences izjūta”. Pētījuma mērķis: noskaidrot pusaudžu agresijas saistību ar vecāku kompetences izjūtu. Pētījuma jautājums: vai pastāv saistības starp pusaudžu agresijas izpausmēm un vecāku kompetences izjūtu. Pētījuma mainīgie lielumi: pusaudžu agresija un vecāku kompetences izjūta. Pētījuma dizains un datu ievākšanas metodes: darbā tiek apskatītas vairākas agresijas teorijas: psihoanalītiskā teorija, sociobioloģiskā teorija, frustrācijas teorija, sociālās iemācīšanas teorija. Pētījuma dalībnieki: pētījumā piedalās 30 pusaudži: 15 meitenes un 15 zēni - vecumā no 13 – 17 gadiem un 30 vecāki: 17 mātes un 13 tēvi – vecumā no 32 – 53 gadiem. Pētījumā tika pielietotas sekojošas metodes: Agresijas, emocionālā intelekta un stoicisma saistība 20 – 25 un 30 – 35 gadus veciem respondentiem (The Relationship of Aggression, Emotional Intelligence and Stoicism in Respondents of 20 – 25 and 30 – 35 Age Group, Buss & Perry, 1992). Latvijas versija – A. Gaitnieces – Putānes (2006) adaptācijā, tās uzlabojumus veikušas S. B. Sebre un I. Bite. Vecāku kompetences izjūtas skalas adaptācija Latvijā (Adaptation of the Parenting Sence of Competence Scale in Latvia, Johnston & Mash, 1989). Latvijā šo aptauju adaptējusi I. Skreitule – Pikše (2008). Atslēgas vārdi: agresija, pusaudži, vecāku kompetence, vecāku kompetences izjūta, uzvedība, pašvērtējums. Pētījuma rezultāti liecina, ka saistība starp pusaudžu agresijas izpausmēm un vecāku kompetences izjūtu nav statistiski nozīmīga; kā liecina teorētiskās literatūras avoti, ka attiecību agresijas izpausmes var parādīties ne tikai ģimenē, bet arī vienaudžu starpā, skolā attiecībā pret skolotājiem. Iegūtie pētījuma rezultāti dos iespēju tālāk veikt pētījumus šajā virzienā, izpētot, kādi sociālie faktori veicina agresijas izpausmes vienaudžu vidū, u.c.. Darbā apkopotās rezultātu un to interpretācijas praktiskās izmantošanas iespējas attiecās uz sociālo zinātņu un psiholoģijas studentiem, vecākiem, kuri vēlas paplašināt savu redzesloku un citiem interesentiem. Darba apjoms ir 37 lpp., izmantotās literatūras apjoms 54 avoti, 3 tabulas, 2 pielikumi.en_US
dc.description.abstractBachelor thesis title author - The expressions of adolescents aggression and parental competence. The goal of the research was to analyse adolescent aggression, its causes and parenting sense of competence. Research question: Is there a link between adolescent aggression and parental sense of competence? The study variables: adolescent aggression and parental sence of competence. Study design and data collection methods work: work is dealt with more aggression theory: psychoanalytic theory, sociobiology theory, frustration theory, teaching the social theory. Data collection in family and formation of the sample, the sample consisted of a total of 60 respondents (N=60), of which 30 were adolescents in the age from 13 to 17 (15 boys and 15 girls) and 30 parents in the age from 32 to 53 years (13 fathers and 17 mothers). The following methods were used in the course of the research – in relation to adolescents – The Relationship of Aggression, Emotional Intelligence and Stoicism in Respondents of 20 – 25 and 30 – 35 Age Group, Buss & Perry, 1992. Latvian Version as adapted by Gaitniece-Putane, A. (2006), improved by S. Sebre and I. Bite; in relation to parents – Adaptation of the Parenting Sence of Competence Scale in Latvia, Johnston & Mash, 1989. In Latvia this questionnaire was adapted by I. Skreitule – Pikse (2008). Keywords: aggression, adolescents, parenting competence, parenting sense of competence, behaviour, self-assessment. The principal conclusions of the theoretical part are as follows – the higher the parenting competence, the lesser the aggression expressed by the child of such parents. The research by the author reveals that there is no link between the adolescent expressions of aggression and parenting sense of competence. The results and interpretation contained herein may be used on practical basis by the students of social sciences and psychology, parents, psychologists wishing to expand their outlook. Scope of work 37 pages, amount of literature 54, table 3, attachments 2.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsiholoģijaen_US
dc.titlePusaudžu vecuma bērnu agresijas izpausmes un vecāku kompetences izjūtaen_US
dc.title.alternativeThe expressions of adolescents’ aggression and parental competenceen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record