Vajadzības pēc kognitīvās pabeigtības un riskantas autovadīšanas saistība
Author
Butule, Barba
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Austers, Ivars
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Darba mērķis bija noskaidrot, vai pastāv saistība starp vajadzību pēc kognitīvās pabeigtības un autovadītāju riskantu uzvedību uz ceļa. Saistībā ar autobraucēju uzvedību ir pētīti daudzi mainīgie lielumi, taču vajadzība pēc kognitīvās pabeigtības līdz šim nebija pētīta.
Vajadzība pēc kognitīvās pabeigtības ir indivīda līmeņa konstrukts, kas nosaka to, kā indivīds apstrādā informāciju un veido spriedumus (Kruglanski et al, 2006). Nespecifiska vajadzība pēc pabeigtības motivē indivīdu jebkurā situācijā meklēt noteiktu, skaidru atbildi (Webster & Kruglanski, 1994). Vajadzību pēc kognitīvās pabeigtības mēra Vajadzības pēc kognitīvās pabeigtības skala (Need for Closure Scale, NFCS) (Webster & Kruglanski, 1994), kas līdz šim Latvijā pētījumos nav izmantota.
Autobraucēju uzvedības uz ceļa noteikšanai tika izmantota Autobraucēju uzvedības aptauja (Drivers Bahaviour Questionnaire, DBQ: Reason, Manstead, Stradling, Baxter & Campbell, 1996), kuras adaptāciju latviešu valodā ir veikuši V.Reņģe un I.Austers (Austers & Reņģe, 2007).
Pētījumā piedalījās 263 autovadītāji vecumā no 19 līdz 65 gadiem: 142 sievietes un 121 vīrietis. Vidējais respondentu vecums bija 32 gadi.
Rezultāti rāda, ka Latvijas kultūrvidē Vajadzības pēc kognitīvās pabeigtības skalu var izmantot kā viendimensionālu konstruktu, kas ticami mēra vajadzību pēc kognitīvās pabeigtības.
Korelāciju analīze uzrāda statistiski nozīmīgu saistību starp vajadzību pēc kognitīvās pabeigtības un visiem riskantas auto vadīšanas veidiem (pārkāpumiem, kļūdām, nejaušības kļūdām). Tika veikta regresiju analīze, kuras rezultāti liecina, ka līdzās demogrāfiskiem rādītājiem (dzimums, vecums) vajadzība pēc kognitīvās pabeigtības statistiski nozīmīgi prognozē nejaušības kļūdas.
Atslēgvārdi: vajadzība pēc kognitīvās noslēgtības, riskanta braukšana, pārkāpumi, kļūdas, nejaušības kļūdas. The purpose of the current study was to investigate the relationships between the need for cognitive closure and dangerous driving. There are different variables in association with driving behaviour researched, but need for cognitive closure is one of the variables that had not been previously studied.
The need for cognitive closure represents an individual-level construct that determines how persons process information and render judgements (Kruglanski et al, 2006). Need for cognitive closure referes to an individual`s desire to have an aswer to a given question and aversion toward ambiquity (Webster & Kruglanski, 1994). The Need for cognitive closure is measured by Need for Closure Scale (NFCS ) (Webster & Kruglanski, 1994), which is not previously adapted in Latvia.
To investigate the driving behaviour, Drivers Bahaviour Questionnaire (DBQ: Reason, Manstead, Stradling, Baxter & Campbell, 1996), was used, which is adapted in Latvia by V.Reņģe un I.Austers (Austers & Reņģe, 2007).
The data was collected from 263 drivers in age from 19 to 65 years: 142 women and 121 men. The average age of the respondents were 32 years.
The results indicated that Need for Closure Scale`s Latvian version may be used in Latvia as an undimensional construct to measure the Need for cognitive closure feasibly.
Significant correlation between the need for closure and dangerous driving (violations, errors, lapses) was found. Regression analysis showed that, along with demographic variables such as gender and age, need for cognitive closure predicts one of the dangerous driving types (lapses).
Key words: need for cognitive closure, dangerous driving, violations, errors, lapses.