Pašnovērtējums publiskās runas attīstīšanā vidusskolā
Autor
Ceple, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Augustāne, Inta
Datum
2011Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Šī darba mērķis ir noskaidrot, vai pašnovērtējums palīdz uzlabot publiskās runāšanas prasmes vidusskolā, un vai skolēniem pašnovērtējums liekas lietderīgs. Tāpēc Diplomdarba mērķis ir noskaidrot pašnovērtējuma un publiskās runāšanas galvenās iezīmes. Kā arī kopā ar skolēniem pārrunāt publiskās runas galvenos elementus un to, kā skolēniem pareizi veicams pašnovērtējums pēc attiecīgajiem kritērijiem.
Gadījuma pētījums tika veikts, lai noskaidrotu, vai pašnovērtējums palīdz Ziemeļvalstu Ģimnāzijas skolēniem no 10a un 11b klases publiskās runāšanas prasmju uzlabošanā. Skolēni aizpildīja divas aptaujas anketas, lai noskaidrotu, vai pašnovērtējums palīdz uzlabot publiskās runāšanas prasmes un kāda ir skolēnu attieksme pret pašnovērtējumu.
Tika noskaidrots, ka skolā skolotājiem nav ierasts iesaistīt skolēnus pašu veiktā darba vai priekšnesuma novērtēšanā. Jebkurā gadījumā pētījums apstiprināja to, ka ir skolēni, kuriem pašnovērtējuma veikšana likās lietderīga un svarīga publiskās runāšanas elementu uzlabošanā, un ka viņi paši sevi labprāt vērtētu arī citos priekšmetos.
Tika secināts, ka pašnovērtējums palīdz uzlabot skolēnu publiskās runāšanas prasmes. Tomēr daudzi skolēni nav spējīgi objektīvi novērtēt paši sevi un labprātāk dod priekšroku skolotāja vērtējumam. Lai arī skolēni, novērtējot paši sevi pēc otrās publiskās runāšanas reizes, bija bijuši objektīvāki salīdzinājumā ar pirmo sevis novērtēšanas reizi, vēl joprojām ir skolēni, kuri sevi novērtē daudz zemāk nekā vajadzētu. Sevis paša novērtēšana, otro reizi pēc kārtas, ir tikai pats sākums tam, lai iemācītos efektīvi izmantot pašnovērtējumu. The purpose of the Paper is to explore whether self-evaluation can help in improving public speaking skills in secondary school and whether pupils find self-evaluation preferable. Therefore, the aim of the Diploma Paper is to study the features of self-evaluation and public speaking, and to discuss the main elements of a public speaking together with pupils. Likewise to inform the pupils on how to evaluate oneself according to given criteria.
A case study is chosen as a method of research in order to study whether self-evaluation helps in improving the public speaking skills of pupils learning at Grammar School of Nordic Languages from grades 10a and 11b. Pupils are asked to fill in two questionnaires in order to explore whether the self-evaluation helps in improving pupils’ public speaking skills and to explore pupils’ attitude towards self-evaluation.
It is explored that at school it is not customary for teachers to involve pupils in evaluating their own work or performance. However, the research confirms that there are pupils who find self-evaluation being useful and important in improving the elements of one’s public speech and that they would like to do it in other subjects as well.
It is concluded that self-evaluation helps in improving pupils’ public speaking skills. Yet still many pupils are not able to evaluate themselves appropriately and rather prefer being evaluated by the teacher. Though the evaluation managed by pupils for the second time of speaking are more objective in comparison with the first time, still there are pupils who evaluate oneself lower than it should be. Two times of doing self-evaluation is just the very beginning for pupils to learn the effective usage of self-evaluation in learning process.