11.klases skolēnu kulturoloģiskā redzesloka paplašināšana latviešu valodas stundās.
Author
Preisa, Lelde
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba „11. klases skolēnu kulturoloģiskā redzesloka paplašināšana latviešu valodas stundās” mērķis bija izstrādāt un aprobēt didaktisko materiālu 11. klases skolēnu kulturoloģiskā redzesloka paplašināšanai, sekmējot to, ka dzimtā valoda tiek apgūta arī pragmatiskā un kulturoloģiskā aspektā kā etnosa kultūras un vērtību sistēmas būtisks komponents.
Darba 1.- 3. nodaļā apkopotas teorētiskās atziņas par sociokultūras kompetences saturu un vidusskolēnu kulturoloģiskā redzesloka pilnveidošanas iespējām, kā arī latviešu valodas personvārdu sistēmu. 4. nodaļā raksturotas izmēģinājumdarbībā iesaistīto skolēnu vecumposma īpatnības, didaktiskā materiāla izstrādes un aprobācijas norise un pētījuma rezultāti.
Izvirzītais mērķis pamatā tika sasniegts, jo, izmantojot izstrādāto didaktisko materiālu, izdevās radīt skolēniem priekšstatu par personvārda kulturoloģisko marķējumu un nozīmīgumu.
Diplomdarbā ir secinājumi, izmantotās literatūras un avotu saraksts (79 vienības), 4 pielikumi. Diplomdarba apjoms ir 119 lpp. (ar pielikumiem). The aim of the diploma paper “Broadening the culturological view of the 11th grade pupils in the lessons of Latvian language” was to work out and to approbate didactic aids for broadening the culturological view of the 11th grade pupils promoting the acquirement of the native language in the pragmatic and culturological aspect as an essential component of the ethnos culture and the set of values.
First three chapters of the diploma paper deal with the theoretical findings about the content of sociocultural competence and the opportunities for broadening the culturological view of the secondary school pupils, as well as the system of person’s names in the Latvian language is summarized. In chapter 4 the author of the paper has considered the features of the age period of the pupils involved in the pedagogical experiments and has described the procedure and the results of development and approbation of the didactic aids.
The aim of the paper was essentially accomplished because the author of the diploma paper managed to show the concept of the culturological meaning of the person’s names in Latvian language to the pupils by using the developed didactic aids.
There are also conclusions, bibliography (79 units), and 4 appendices in the diploma paper. The diploma paper consists of 119 pages.