Kustību aktivitāte ģimenē un mācību procesā sešu un septiņgadīgu bērnu stājas veidošanai.
Autor
Šēna, Marita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Grundmane, Dzintra
Datum
2008Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bērnu un pusaudžu fiziskā attīstība ir viens no valsts labklājības rādītājiem. Augoša bērna neracionāla adaptācija ilgstošām statiskām pozām (sēžot augumam nepiemērotās mēbelēs, arī ilgstoši pie televizora vai datora) veicina kustību un balsta sistēmas funkcionālo traucējumu veidošanos. Savukārt pasīvā un aktīvā kustību aparāta funkcionālie traucējumi aizkavē bērna fizisko attīstību, izraisa sirds un asinsvadu, nervu, elpošanas un gremošanas sistēmas funkcionālo spēju pasliktināšanos. Šādiem bērniem samazinās adaptācijas spēja stresa situācijām, kā arī pret nelabvēlīgiem ekoloģiskiem faktoriem. Uzsākot skolas gaitas, bērni realizē tikai 50% paredzēto kustību apjoma. Visnelabvēlīgākā ķermeņa poza, kas rada stājas traucējumus, ir sēdus stāvoklis, kas laika ziņā 4 – 5 reizes pārsniedz sava vecuma bērnu fizioloģiskās normas.
Fizisko aktivitāšu daudzveidība un vingrošanas kompleksa izstrādāšana un izmantošana veicinās bērnu pareizas stājas veidošanos pirmskolas izglītības iestādē, skolā un ģimenē kopumā.
Atslēgas vārdi: fiziskās aktivitātes, bērnu stāja, vingrinājumi stājas veidošanai. Physical development of children and adolescents is one of the state welfare indicators. Growing child’s un-rational adaptation to continuous statical postures (when sitting in inappropriate pieces of furniture, also protractedly by TV or computer) facilitates formation of functional disorders of movement and balance system. On its turn the functional disorders of passive and active movement system hinders the physical development of the child, induces aggravation of functional capacity of cardiovascular system, nervous system, respiratory and digestive system. The adaptation capacity to stress situations, as well as to unfavorable ecological factors reduces for such children. When starting the school children do only 50% of the anticipated volume of movements. The most unfavorable position of the body promoting bearing disorders is sitting position which in terms of spent time 4 to 5 times exceeds the physiological norms of children of that age.
Variety of physical activities and elaboration and use of set of exercises will promote forming of right bearing in a preschool education establishment, at school and in family in general.
Key words: physical activities, children’s bearing, exercises for shaping a right bearing.