Maznodrošinātu ģimeņu internātskolas skolēnu intelektuālās spējas un uzvedības traucējumi.
Autor
Poča, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raščevska, Malgožata
Datum
2011Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pētījuma mērķis ir noskaidrot, vai pastāv atšķirības intelektuālajās spējās un uzvedības traucējumos starp maznodrošinātu ģimeņu internātskolas skolēniem un normatīvo pielīdzināto grupu, kā arī kāda ir saistība starp uzvedības traucējumiem un intelektuālajām spējām internātskolu skolēniem. Pētījuma tika izmantots Vekslera intelektuālās novērtēšanas tests (Wechsler intelligence scales for children-fourth edition, Wechsler, 2003; adaptēts un standartizēts Latvijas apstākļiem Raščevska & Sebre, 2011) un Ahenbaha empīriski pamatotā novērtējumu sistēma (Achenbach System of Empirically Based Assessment, ASEBA, Achenbach, 2001; adaptēts Latvijas apstākļiem Laizāne, Sebre, Raščevska, & Upenieks, 2009). Pētījuma rezultāti atklāj ievērojami augstākus eksternalizēto un internalizēto uzvedības traucējumu rādītājus, turpretī, zemākus intelektuālo spēju rādītājus internātskolu skolēniem. Atklājās arī pretrunīgas saistības starp uzvedības traucējumiem un atsevišķām intelektuālo spēju apakšskalām, piemēram, pozitīva saistība starp trauksmi un šifrēšanu. Iespējamie iemesli iztirzāti šajā darbā.
Atslēgas vārdi: intelekts; intelektuālās spējas; uzvedības traucējumi; internalizēta uzvedība; eksternalizēta uzvedība; maznodrošinātas ģimenes; internātskolas skolēni. The aim of this study is to determine whether there are differences in intellectual ability and behavioral disorders among low-income families boarders and regulations treated group, as well as the relationship between the behavioral disorders and intellectual abilities for boarders. There were used the Wechsler intellectual assessment test (Wechsler Intelligence Scales for Children-Fourth Edition, Wechsler, 2003; adapted and standardized to Latvian conditions Raščevska & Sebre, 2011) and Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA, Achenbach, 2001; adapted to Latvian conditions Laizāne, Sebre, Raščevska, & Upenieks, 2009). Study results reveal significantly higher externalized and internalized behavior disorders indicators, in contrast, lower intellectual capacity indicators for boarders. Revealed the contradictory relationship between behavioral disorders and certain subscales of intellectual ability, for example, a positive relationship between anxiety and coding. Possible reasons discussed in this work.
Key words: intelligence, intellectual ability, behavioral disorders, internalized behavior, externalized behavior, low-income families; boarders.