• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varas un valdnieka tēmas atklāsme Mārtiņa Zīverta lugā "Vara" literatūras stundās 12. klasē

Thumbnail
View/Open
299-42914-Kronberga_Anna_ak10231.pdf (10.89Mb)
Author
Kronberga, Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Ausekle, Dagmāra
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarbā “Varas un valdnieka tēmas atklāsme Mārtiņa Zīverta lugā “Vara” literatūras stundās 12. klasē” pētīta problēma , kā, apgūstot Mārtiņa Zīverta lugu “Vara” 12. klasē, sekmēt skolēnu domāšanas procesu, analizējot varas un valdnieka tēmas ietekmi uz indivīdu un sabiedrību kopumā. Darba mērėis bija izstrādāt metodiskās sistēmas variantu, kas rosinātu 12. klases skolēnus aktualizēt varas un valdnieka tēmu vērtību aspektā gan Mārtiņa Zīverta lugā “Vara”, gan savā ikdienā. Diplomdarba teorētiskajā daļā pētīta psiholoģiskā, pedagoģiskā un metodiskā literatūra par skolotāja uzdevumu un daiļdarba apguvi literatūras stundās. Tāpat teorētiskajā daļā sniegts ieskats par Mārtiņa Zīverta personību un daiļradi, kā arī varas un valdnieka tēmas atklāsmi lugā “Vara”. Pedagoģiskās izmēģinājumdarbības laikā tika veikta skolēnu aptauja, lai noskaidrotu attieksmi pret literatūru un mācīšanos. Iegūtie dati tika izmantoti, lai sagatavotos literatūras stundām, izvēlētos atbilstošas mācību metodes un m
 
In the diploma paper Revelation of Power and Ruler Theme in Mārtiņš Zīverts’ Play „Power” in 12th Grade Literature Classes the author discusses how the study of the play “Power” by Mārtiņš Zīverts can facilitate students’ analytical thinking when analyzing the impact of the ruler and power theme on the individual and society as a whole. The goal of the research was to develop a version of a methodological system that would encourage students to realize the topicality of the ruler and power theme in both Mārtiņš Zīverts’ play “Power” and their own daily lives. In the theoretical part of the diploma paper, the literature sources on psychology, pedagogy, and methodology on teacher’s task and study of the literary work in literature classes have been analyzed. In the theoretical part there is also an insight in Mārtiņš Zīverts’ personality and literary works provided, as well as the revelation of the ruler and power theme in the play “Power”. During the pedagogic pilot project, the surve
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11551
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV