Show simple item record

dc.contributor.advisorAusters, Ivarsen_US
dc.contributor.authorNolle, Elīnaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:22:55Z
dc.date.available2015-03-23T13:22:55Z
dc.date.issued2007en_US
dc.identifier.other6408en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11636
dc.description.abstractPētījuma mērķis bija noskaidrot vai studenti, kuri saņem mācību stipendiju to skaidro ar internāliem cēloņiem un vai studenti, kuri nesaņem mācību stipendiju to skaidro ar eksternāliem cēloņiem. Pētījumā piedalījās 60 respondenti – budžeta finansējuma studenti no Latvijas Universitātes psiholoģijas, pedagoģijas un filoloģijas studiju programmām, no 1. līdz 4. kursam. Vienā izlasē bija 30 studenti, kuri saņem stipendiju un otrā izlasē bija 30 studenti, kuri nesaņem stipendiju. Grupas dalībnieku vecums bija no 19 līdz 24 gadiem. Pēc dzimuma respondenti bija 8 vīrieši un 52 sievietes. Pētījuma metode - anketēšana. Anketa veidota līdzīgi kā tā veidota Reifenberga (Reifenberg, 1986) pētījumā. Anketa sastāv no 2 skalām, kur vienā skalā ir jānovērtē sava situācija 7 punktu izteiksmē (no 1 - šāds situācijas rezultāts radies ārēju apstākļu vai citu cilvēku dēļ un līdz 7 – šāds situācijas rezultāts bija atkarīgs tikai no manis). Otra skala paredzēta, lai respondenti pēc šiem pašiem kritērijiem novērtē pārējo budžeta finansējuma studentu situāciju saistībā ar saņemtu vai nesaņemtu stipendiju. Ja studenti saņem stipendiju, viņi novērtēja sevi un tos studentus, kuri nesaņem stipendiju un otrādi. Pētījumā iegūtie rezultāti uzrāda, ka ir sasniegts pētījuma mērķis, proti, apstiprinājās hipotēze un tas nozīmē, ka studentu skaidrojumos parādās pašapstiprinājuma kļūda. Tika konstatētas statistiski nozīmīgas atšķirības starp grupu aritmētiskiem vidējiem skaidrojumos par savu situāciju saistībā ar saņemtu vai nesaņemtu stipendiju. Šajā gadījumā galvenais secinājums, ka studenti, kuri saņem stipendiju uzskata, ka tas ir viņu sasniegums, panākums un uzņemas par to atbildību, savukārt, studenti, kuri nesaņem stipendiju vairāk sliecas šo negatīvo iznākumu skaidrot ar ārēju apstākļu vai citu cilvēku ietekmi, mazāk uzņemoties atbildību par savu situāciju. Rezultātu praktiskā lietojuma iespējas saistās ar cilvēku cēloņu piedēvēšanas un skaidrojuma procesu. Tāpat kā šis, arī citi pētījumi pierāda, ka cilvēki nespēj būt objektīvi pret sevi, savukārt ir pārspīlēti kritiski pret citiem. Šī informācija ļauj secināt, ka atšķirīgā cēloņu piedēvēšana var nereti diskusijas novest strupceļā un apgrūtināt problēmu risināšanu. Atslēgas vārdi: pašapstiprinājuma kļūda, skaidrojums, saņemta stipendija, nesaņemta stipendija, atribūcijas kļūdas.en_US
dc.description.abstractThe goal of the research was to find out whether the students who receive the scholarship tend to attribute this with the internal causes and the students who don’t receive the grant explain it with the external causes. Sixty 1st to 4th year psychology, pedagogy and philology students with state grant from University of Latvia participated in this study. The first group consisted of 30 students who receive the scholarship and the second group consisted of 30 students who don’t receive the scholarship. They ranged in age from 19 to 24 years. 8 of them were men and 52 – women. The approach of the research – questionnairing. The questionary is formed similar as in Reifenberg’s research (Reifenberg,1986). It consists of two scales, where the one is meant to estimate the the situation in seven-grade-system (1 – the outcome of the situation was caused by external circumstances, 7 – the situation depended only on me). The second scale intended the respondents to estimate the situation of the other state-grant students’ regarding to their received or not received scholarships. If students receive the scholarship, they estimate themselves and the students who don’t receive the scholarship and vice versa. The results of the research show that the goal of the research has been reached, namely, the hypothesis proved to be true and it means that in student’s explanations appears the self-serving bias. Statistically significant differences between the group arithmetical means regarding to situation of received/not received scholarship were stated. Main conclusion in this case was that students who receive the scholarship consider it as their own achievement, effort and accept responsibility, but students who don’t receive the grant more tend to explain this negative outcome with external circumstances or influence of other people rather than to accept responsibility. The practical use of the research are connected with the attribution process of people. Like this, several studies have found that people can’t judge themselves by objective considerations and are overcritical towards the others. From this information can be made a conclusion that dissimilar attribution can frequently terminate the discussion and trouble the arbitration of problems. Keywords: self-serving bias, attribution, received scholarship, not received scholarship, attribution mistakesen_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsiholoģijaen_US
dc.titlePašapstiprinājuma kļūda budžeta finansējuma studentu skaidrojumos par saņemtu vai nesaņemtu mācību stipendijuen_US
dc.title.alternativeSelf-Validation Failure in State Budget Financed Students’ Explanations on Received or Non-received Scholarship.en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record