• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bērnu literatūra - netiešās izziņas procesu rosinātāja vecākajā pirmsskolas vecumā

Thumbnail
View/Open
299-7333-Daiga_Kokorevica_dk05037.pdf (640.1Kb)
Author
Kokoreviča, Daiga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Černova, Emīlija
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba tēma ir „Bērnu literatūra – netiešo izziņas procesu rosinātāja vecākajā pirmsskolas vecumā” Autors: Daiga Kokoreviča Zinātniskā darba vadītāja: profesore Dr. paed. Emīlija Černova Maģistra darba apjoms sastāv no anotācijas, apzīmējumu saraksta, ievada, teorētiskās un praktiskās daļas, nobeiguma, literatūras saraksta un pielikumiem. Galvenais mērķis bija atklāt darbā kā literārie darbi rosina netiešos izziņas procesus ( domāšanu, atmiņu, iztēli ) un parādīt, cik būtiski ir jau bērnībā rosināt bērnu izdzīvot sevī dzirdēto informāciju par lietām un parādībām. Bērnu literatūra ir tā, kas iepazīstina bērnu ar apkārtējo pasauli un sniedz dziļāku, skaidrāku izpratni par to. Literatūra sniedz iespēju tuvāk un labāk izprast parādības dabā, sabiedrībā un rada emocionāli pozitīvu attieksmi pret apkārtējo pasauli. Savā darbā atklāju 5 – 7 gadīgo bērnu domāšanas, atmiņas un iztēles attīstības īpatnības. Bērnu izzināt lietas un parādības virza vēlme izprast apkārtējo pasauli un atrast savu vietu tajā, lai justos kā pilnvērtīgs tās loceklis. Bērna iekšējā pasaule veidojas nepārtraukti, tādēļ ļoti svarīgs ir viss tajā ieliktais – emocijas, attieksme, izziņas materiāls. Atslēgvārdi: bērnu literatūra, izziņas process, netiešā izziņa, rosināšana, anketēšana, novērošana, pārrunas.
 
The theme of this Master’s paper is as follows: „Children’s literature as a promoter of indirect cognitive processes at an elder pres-school age.” The author: Daiga Kokoreviča The scientific adviser ofthis thesis: professor in pedagogy, Emīlija Černova The Master’s paper thesis consists of annotation, index of abrivations, introduction, theoretic and practical parts, consclusion, list of literary sources and supplements. The main goal of this Work was to find out, how literary works promote indirect cognitive processes ( thinking, memory, imagination ), and demonstrate, how essential it is to rouse a child yet in his childhood to go within his mind throught his heard information on different things and phenomena. It is a children’s literature, which introduces a child to the surrounding world, and gives him a deeper and clearer comprehension of it. A literature provides an opprtunity for getting more and better familiarized with different phenomena occurring in nature and society, and creates an emotionally positive attitude towards the surrounding world. In this Work, the author explored the peculiarities of thinking, memory and imagination development with 5 to 7 years old children. A child is roused to comprehend things and phenomena by a willing to understand the surrounding world and find his place within it, so that he can feel himself as fullfledged member. The inner world of a child is forming continuously; therefore everything included in it – emotions, attitude, and cognitive material – is very important. Keys words: childish literature, cognitive, indirect cognitive, stimulation, survey, espial, discussion.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11683
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV