Kooperatīvās mācīšanās metode Apaļais galds angļu valodas leksikas apguvē viduskolēniem
Автор
Bambale, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Дата
2008Metadata
Показать полную информациюАннотации
Vocabulary development is an important element in every human’s life in order to be able to communicate not only in the native language but also in any other language. Wordage influences communication possibilities. To enrich vocabulary to secondary school students the author of the Diploma Paper offers to use Cooperative Learning strategy the Round Table because it offers students a possibility to interact and they are allowed to have equal roles when participating. That is the reason why the aim of the Diploma Paper is to apply Cooperative Learning strategy the Round Table in teaching English language classes in secondary school in order to improve teaching/learning process of the English vocabulary to secondary school students.
The research method the author used was a case study carried out in the period of February 16 until March 15 in Riga secondary School 2 in two groups of form 11 overall 21 students. The data was collected using the questionnaire for students to find out their common ways of learning English vocabulary and the questionnaire for the teacher –mentor, which was given with the aim to find out what the main problems in teaching new vocabulary are. Students were also asked to fill in feedback sheets of self-evaluation and group evaluation in order to find out if the Round Table strategy had helped to improve vocabulary acquisition.
The author tried out three tasks using elements of the Round Table strategy. The first one was matching new words with their meanings and involving them in a self-created story, working in cooperative learning groups. The aim of the second task was to review active vocabulary from the covered unit of the course book using elements of the Round Table strategy. The last activity was based on elements of the Round Table version Rally Robin where one student in each group was assigned a role of a reporter. These three activities were based on English vocabulary acquisition. The results of research proved the author’s expectations that the Round Table strategy can be used during teaching new English vocabulary in order to encourage students to acquire new words.
Finally, the author has noticed that students do not like to study new vocabulary as a home assignment and from their course books because they consider that they will get through tests and exams with the lexis they already have. So the author’s suggestion is to practice new vocabulary in classes using the Round Table strategy allowing students to work in cooperative groups interacting and helps to memorize new words. Vārdu krājuma veidošana ir nozīmīga katra cilvēka dzīves sastāvdaļa, lai spētu sazināties ne tikai dzimtajā, bet arī jebkurā citā valodā. Vārdu krājums ietekmē sazināšanās iespējas. Lai bagātinātu vārdu krājumu vidusskolēniem Diplomdarba autors piedāvā izmantot kooperatīvās mācīšanās stratēģiju Apaļais Galds, jo tā dod skolēniem iespēju sadarboties un vienlīdzīgi piedalīties. Tas arī iemesls kāpēc Diplomdarba mērķis ir pielāgot kooperatīvās mācīšanās paņēmiens Apaļais Galds angļu valodas stundās vidusskolā, lai uzlabotu angļu valodas leksikas mācīšanas/mācīšanās procesu vidusskolēniem.
Autora pētījuma metodes bija atsevišķa gadījuma pētījums laika periodā no 16. februāra līdz 15.martam Rīgas 2. vidusskolā divās 11.klašu grupās, kopumā 21 skolēns. Dati tika apkopoti izmantojot anketas skolēniem, lai noskaidrotu viņu ierasto angļu valodas vārdu krājuma apgūšanas veidu, un anketa skolotājai- mentorei, lai noskaidrotu kādas ir galvenās problēmas mācot jaunu leksiku. Skolēniem arī tika iedots aizpildīt atbilžu lapas ar pašvērtējumu un grupas vērtējumu, lai uzzinātu vai Apaļā Galda stratēģija ir palīdzējusi uzlabot vārdu krājuma veidošanu.
Autore izmēģināja trīs uzdevumus, izmantojot Apaļā Galda paņēmiena elementus. Pirmais bija saistīts ar jauno vārdu savienošanu ar to nozīmēm un iesaistīšanu pašu izveidotā stāstā, strādājot kooperatīvās mācīšanās grupās. Otrā uzdevuma mērķis bija pārbaudīt vārdu krājumu no izņemtās nodaļas mācību grāmatā, izmantojot Apaļā Galda elementus, un trešais uzdevums tika balstīts uz Apaļā Galda variācijas Apaļais Penijs, kur vienam skolēnam no katras grupas tiek dota ziņotāja loma. Visi šie uzdevumi tika balstīti uz angļu valodas vārdu krājuma bagātināšanu. Pētījuma rezultāti apstiprināja autora cerības, ka Apaļā Galda paņēmiens var tikt izmantots mācot jaunu angļu valodas leksiku tādējādi palīdzot skolēniem atcerēties jaunus vārdus.
Un visbeidzot, autors ievēroja, ka skolēniem nepatīk mācīties jaunu leksiku, kas uzdota kā mājas darbs un no mācību grāmatām, jo viņi uzskata, ka var izmantot kontroldarbos un eksāmenos jau esošo vārdu krājumu. Tātad autora ieteikums ir apgūt jauno vārdu krājumu stundās, izmantojot Apaļā Galda stratēģiju, kura ļauj skolēniem strādāt kooperatīvās mācīšanās grupās savstarpēji sadarbojoties un palīdz iegaumēt jaunos vārdus.