Web resursu izmantošana vidusskolas skolēnu informācijas apstrādes prasmju attīstīšanai angļu valodas stundās
Автор
Kokoreviča, Jūlija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Дата
2008Metadata
Показать полную информациюАннотации
Diplomdarba tēma ir saistīta ar Web resursu izmantošanu vidusskolas skolēnu informācijas apstrādes prasmju attīstīšanai angļu valodas stundās. Tā tika izvēlēta ar mērķi izpētīt, kā Web resursi var veicināt vidusskolas skolēnu informācijas apstrādes prasmju attīstību angļu valodas mācību procesā.
Mūsdienu informācijas tehnoloģiju laikmets izvirza cilvēkam noteiktas prasības, kuras sevī ietver datorprasmes un informācijas apstrādes prasmes. Latvijas skolām ir jābūt pilnībā sagatavotām tam, lai skolēni šīs iemaņas varētu apgūt. Neskatoties uz to, ka vidusskolas skolēni ir izauguši informācijas tehnoloģiju laikmetā, viņiem ir nepieciešama skolotāja palīdzība un padomi, lai viņi varētu prasmīgāk apstrādāt informāciju, kuru satur Internets. Šim mērķim stundās var izmantot dažādus Web resursu veidus.
Pētījuma metode, kuru izvēlējās diplomdarba autors, ir atsevišķa gadījuma pētījums, kas tika veikts Rīgas Valsts 1. Ģimnāzijā laika posmā no 2008. gada 28. janvāra līdz 2008. gada 20. martam. Pētījuma procesā piedalījās divas paralēlu klašu vidusskolas skolēnu grupas: 12e un 12f klases ar 15 un 16 skolēniem katrā klasē. Rakstot šo darbu, tika veikts plašs teorētiskās literatūras pārskats. Tika izmantotas tādas datu vākšanas metodes kā sākotnējā anketēšana, intervēšana un galējā anketēšana.
Rezultāti, kuri tika iegūti pētījumā, parādīja, ka vidusskolas skolēni visbiežāk mācību mērķiem lieto tādus Web resursus kā enciklopēdijas, Interneta bibliotēkas, zinātniskos žurnālus, periodiskos izdevumus un elektroniskos žurnālus. Pēc intervijas rezultātiem vidusskolas angļu valodas skolotāji parasti uzdod skolēniem darboties ar Web resursiem kā mājās darbu, lai meklētu papildu informāciju vai lietotu tos kā informācijas avotu saviem pētnieciskajiem darbiem. Viņi arī velta laiku skolēnu informācijas apstrādes prasmju attīstīšanai, it īpaši kritiskajai un analītiskajai domāšanai, rezumēšanai, tādām lasīšanas prasmēm kā pārlasīšana un pārskatīšana, kā arī nepieciešamas informācijas vākšanas iemaņu attīstīšanai.
Galvenais autora secinājums ir tāds, ka aktivitātes, kurās tiek prasīts vidusskolas skolēniem novērtēt noteiktus Web resursus atbilstoši izstrādātajiem kritērijiem, demonstrē veiksmīgus rezultātus tādu augstākās pakāpes informācijas apstrādes prasmju attīstībā kā kritiskā un analītiskā domāšana un skolēnu zināšanu bagātināšanā par sekmīgām meklēšanas stratēģijām. Tādēļ, angļu valodas skolotāji tiek nemitīgi aicināti izmantot dažādus Web resursu veidus, kā arī ieviest dažādas Web aktivitātes angļu valodas apguves procesā ar mērķi vingrināt un veicināt vidusskolas skolēnu informācijas apstrādes prasmju turpmāko attīstību. The theme of the Diploma Paper concerns the use of Web-based resources for developing secondary school pupils’ information handling skills during English lessons. It was chosen to explore how Web-based resources can foster the development of secondary school pupils’ information handling skills during the process of learning English.
Since the modern age of information technology places certain demands on the person comprising the possession of computer literacy and information handling skills, schools in Latvia have to be wholly prepared for developing these skills and abilities. Despite having grown up with computers, secondary school pupils still need guidance and help from the teacher to be able to approach the data stored on the Internet more skilfully. Different types of Web-based resources can be introduced to students for this purpose.
The method of research used by the author of the Diploma Paper is a case study, and it was carried out in Riga State Gymnasium № 1 during the period of two months: from 28th January to 20th March 2008. Secondary school pupils of two parallel forms, namely, 12e and 12f with the number of 15 and 16 pupils in the classroom accordingly, took part in the research process. When writing the present paper, a comprehensive survey of the theoretical literature on the corresponding topic was performed. Such data collection methods as pre-questionnaires, interviews, and post-questionnaires were used.
The results obtained in the research process showed that the most popular Web-based resources used by secondary school pupils for the purpose of learning include online encyclopaedias, digital libraries, scientific journals, magazines and e-zines. According to the results of the interview secondary school English teachers usually assign pupils to interact with Web-based resources as a home task, for searching additional material or using them a support for their research. They also devote time to developing their pupils’ information handling skills, specifically, critical and analytical thinking, summarising, skimming and scanning reading skills, and skills of collecting necessary information.
The major conclusion of the author is that activities, which require secondary school pupils to evaluate definite Web-based resources according to the fixed criteria, show successful results in developing such higher-order information handling skills as critical and analytical thinking and enriching pupils’ knowledge of successful Web-searching strategies. Therefore, English teachers are strongly advised to implement different types of Web-based resources and, particularly Web-based activities, into the English language learning process with the aim to foster and practise further advancement of secondary school pupils’ information handling skills.