Populārā mūzika angļu valodas stundās vidusskolā skolēnu dzīves vērtību noskaidrošanai un kritiskās domāšanas prasmju attīstībai
Autor
Jeremejeva, Tatjana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Datum
2008Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Šīs darbs piedāvā autores pētījuma analīzi, kas noskaidro populārās mūzikas lomu vidusskolas angļu valodas stundās, skolēnu dzīves vērtību noskaidrošanai un kritiskās domāšanas attīstībai.
Teorētiskā daļa parāda kritiskās domāšanas pozīciju mūsdienu izglītības sistēmā un izskaidro nepieciešamību kritiskās mēdiju izpratnes mācīšanai pusaudžiem, kas palīdzētu izveidot pareizu kritisku pieeju populāras kultūras vidē. Darbā arī tiek izskaidrotas pusaudžu dzīves vērtību veidošanas īpašības, kā arī populārās mūzikas ieguldījums šajā procesā. Pētnieciskā darba mērķis ir kritiskās domāšanas pazīmju noteikšana, kas atklāj pusaudžu dzīves vērtības caur populārās mūzikas izmantošanu klasē.
Pētnieciskā darba aprobācija tika veikta laikā no 2008. gada februāra līdz martam vienā no Rīgas vidusskolas 10.a,b,c klasēs ar 43 skolēnu sastāvu, kuri piedalījās pētījumā, kas sastāv no 5 daļām. Darba analīzē autore ir izmantojusi divas anketēšanas, dienasgrāmatu ierakstus, datus no skolēnu esejām un interviju ar skolotāju.
Darba secinājumi balstīti uz studentu komentāriem visās pētījuma daļās. Rezultāti parāda, ka populārās mūzikas izmantošana klasē palīdz izpētīt skolēnu dzīves vērtības, jo jaunieši nav lētticīgi populārās mūzikas patērētāji, bet izvēlas vai noraida gan mūziku, gan citas kultūras nozares, balstoties uz savas dzīves pieredzi, vērtībām un apkārtējās sociālās vides ietekmi. Tas arī dod iespēju dziļākai kritiskās mēdiju izpratnes mācīšanai, tajā pašā laikā attīstot skolēnu kritiskās domāšanas spējas. The present paper analyses the role of popular music at secondary school English classes for exploring students’ life values and as a means of developing critical thinking skills. The theoretical part shows the place of critical thinking in education nowadays and explains the importance of teaching critical media literacy to adolescents at school in order to become more critical popular culture consumers. It also deals with traits of adolescents’ life values formation and what contribution popular music makes in it. The research paper aims at recognizing critical thinking indicators which reveal adolescents’ life values via popular music implication in the classroom activities.
It relates theory to practice by providing 43 Riga Secondary School 10th form pupils, participating in a case study project, consisting of 5 parts for the period from February to March, 2008, by carrying out two questionnaires, journal writing, essay writing and interview with a teacher.
The conclusion drawn is based on the students’ comments in all the sections of the research. The data obtained indicate that using popular music in the classroom helps to explore students’ life values as young people base upon their life experiences and social surrounding when choosing a particular musical style as preferable. It also provides the opportunity for deep analysis of the musical items, including the elements of critical media literacy teaching simultaneously developing students’ critical thinking skills.