Interaktīvās mācību metodes pieaugušo angļu valodas apguves sekmēšanai
Author
Ruņģe, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba nosaukums ir ”Interaktīvās mācību metodes pieaugušo angļu valodas apguves sekmēšanai”.
Tēmas izvēli noteica situācija, ka mūsdienās arvien vairāk cilvēku izvēlas, vai nu uzsākt vai turpināt svešvalodas apguvi, lai varētu ceļot, veidot personiskās attiecības, iesaistīties jaunos projektos, kā arī spētu iegūt iztikas līdzekļus, pieaugot darba grūtības pakāpei, ko nosaka nepieciešamība pēc obligātām svešvalodas zināšanām.
Lai apmierinātu pieaugušo studentu prasības, pasniedzējam, strādājot ar šo vecuma grupu, ir jābūt augsta līmeņa profesionālim, jo, tā kā pieaugušie mācību procesā vairākos aspektos krasi atšķiras no bērniem, pusaudžiem un jauniešiem, pedagogam ir nepieciešama atšķirīga pieeja, lai sekmīgi palīdzētu tiem mācīties. Autore jau vairākus gadus strādā ar pieaugušajiem un uzskata, ka šīs tēmas izpēte spētu uzlabot viņas, kā pasniedzējas, darba kvalitāti.
Diplomdarba mērķis ir izpētīt pieaugušo pedagoģijas īpatnības, kā arī dažādas pieaugušo apmācības metodes, lai paaugstinātu mācību procesa efektivitāti.
Izvēlētā pētījuma metode ir salīdzinošais atsevišķa gadījuma pētījums. Datu vākšanas metodes ir ieejas un izejas tests, mācīšanās stila pašnovērtējuma tests, kā arī skolotāja darba izvērtējuma anketa.
Lai noteiktu dominējošo mācīšanās stilu, 50 pieaugušie studenti izpildīja mācīšanās stila pašnovērtējuma testu. Ieejas tests tika izmantots, lai noteiktu studentu esošās zināšanas par noteiktu tēmu, pirms tie piedalījās divu veidu apmācībā, balstītā uz dažādām mācību metodēm. Pēc testa izpildes 25 studenti piedalījās lekcijā, kuras pamats bija uz skolotāju centrētā metode, savukārt, pārējie 25 pieaugušie tēmu apguva ar uz studentu centrēto interaktīvo metožu starpniecību. Pēc mācību nodarbībām studenti izpildīja izejas testu, lai darba autore varētu noteikt studentu zināšanu izaugsmi par apgūto tēmu. Papildus izejas testam, lai novērtētu skolotāja darbu, apmācības beigās, studenti atbildēja uz izvērtējuma anketas jautājumiem.
Iegūtie dati parādīja, ka izpētē piedalījušos pieaugušo studentu dominējošais mācīšanās stils ir vizuālais stils, lai gan arī audiālais stils izrādījās tiem diez gan raksturīgs. Izejas testi salīdzinājumā ar ieejas testiem parādīja, ka tie pieaugušie, kas mācījās ar interaktīvo metožu palīdzību spēja uzrādīt daudz augstākus sasniegumus, nekā tie, kas tēmu apguva ar lekcijas metodi. Izvērtējuma anketa, savukārt, liecināja par ļoti labu skolotāja sniegumu, strādājot gan ar lekcijas, gan interaktīvajām mācību metodēm.
Neskatoties uz pārbaudīto hipotēzi, tika secināts, ka būtu nepieciešams veikt turpmāku izpēti par dažādu mācību metožu efektivitāti pieaugušajiem, apgūstot svešvalodu. The title of the Diploma Paper is “Interactive Learning Methods in Adult English Classes to Facilitate Language Acquisition”.
The theme was chosen because nowadays more and more adults choose to either start their foreign language acquisition or continue it as they need to learn more in order to travel, improve their personal relationships, engage in their own projects, and maintain a livelihood with the increasing job complexity due to compulsory foreign language skills.
To meet the demands of adult learners, the adult educators have to be highly professional when working with them since adults as learners are different from young people in certain crucial respects, and therefore a different approach is required to help them learn. As the author herself has been working with adult students for several years, she believes that the elaboration of this theme would be very profitable for her in order to raise the quality of her work.
The aim of the Diploma Paper is to explore the peculiarities of the adult education as well as various adult learning methods in order to raise the efficiency of studying process.
The chosen method of research is a comparative case study. The methods of data collection are the entrance/exit test; the self-evaluation test and the feedback questionnaire.
The learning style self-evaluation test was given to 50 adult learners in order to determine their dominant learning style. The entrance test was given to the students with the aim to find out their background knowledge on the topic before they took part in two learning sessions based on different learning methods. Subsequently 25 students took part in learning session based on teacher-centred lecture method while other 25 studied with the student-centred interactive methods. After the learning sessions the adult students filled out the exit test in order to show the progress in their competence on the covered topic. The feedback questionnaire was given to adult learners after the learning sessions to evaluate the performance of the teacher.
The data showed that the dominant learning style for the adult learners taking part in the research was the visual style, however, the audial style was also rather typical of them. The exit test results compared to the entrance test results showed that adult learners studying with student-centred interactive methods were able to improve their results to much higher extent than those studying with teacher-centred lecture method. The feedback questionnaire on the teacher’s work was indicative of a good performance.
Irrespective of verified hypothesis it was concluded that further research on the efficiency of different learning methods in non-native adult learners’ environment should be conducted.