Salikta pakārtota teikuma apguve 8.klasē: vērtēšanas un pašizvērtēšanas aspekts.
Loading...
Date
Authors
Advisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Latvijas Universitāte
Language
N/A
Abstract
Diplomdarbā „Salikta pakārtota teikuma apguve 8. klasē: vērtēšanas un
pašizvērtēšanas aspekts” izvirzīts mērėis izstrādāt 8. klases skolēnu vērtēšanas un
pašizvērtēšanas metodiskās sistēmas variantu salikta pakārtota teikuma apguvei un aprobēt
to pedagoăiskajā izmēginājumdarbībā.
Vērtēšana , kurā ietilpst arī pašizvērtēšana, ir neatĦemama mācību procesa sastāvdaĜa,
kas atbalsta un stimulē mācīšanos, veicina skolēnu pašattīstību, kas ir humānās pedagoăijas
mērėis. Būtiski, ka vērtēšana un pašizvērtēšana vienmēr ir orientēta uz mācību rezultātu
uzlabošanu. Vērtēšana dod iespēju skolēniem saĦemt precīzu informāciju par savu mācību
darba rezultātiem, saskatīt savas stiprās un vājās puses. Pašizvērtēšana paaugstina skolēnu
pašapziĦu, pienākumu apziĦu, sekmē iekšējo mācību motivāciju. Diplomdarbs sastāv no 5
nodaĜām, kurās apkopota teorētiskās literatūras studijās un pedagoăiskās novērošanas laikā
gūtā pieredze par vērtēšanu un pašizvērtēšanu, izanalizēti jaunākie 8. klases mācību
līdzekĜu komplekti vērtēšanas un pašizvērtēšanas aspektā saliktam pakārtotam teikumam
veltītajās stundās, ietverts arī pusaudžu pedagoăiski psiholoăiskais raksturojums un dažas
8. klases skolēnu individuālās pedagoăiski psiholoăiskās īpatnības, izveidots mācību
metodiskais variants vērtēšanas un pašizvērtēšanas aspektā un veikta pedagoăiskā
izmēăinājumdarba rezultātu analīze.
An objective of gradulation work „The acquisition of complex sentence in the 8th class: aspect of an evaluation and a self-evaluation” is to develope a variant of metodical system of an evaluation and a self-evaluation for aquisition of complex sentence in the 8th class and approbate this system in pedagogical experiment. An evaluation, wich includes also a self-evaluation, is an integral part of educational process. It supports and stimulates studying, promotes pupils self-development in turn it is the purpose of humanistic pedagogy. It is important that evaluation and self evaluation are always oriented on improvement educational results. Evaluation enables pupils to recieve te exact information on results of their study work, to see their strong and weeknesses. The self – evaluation raises pupils self-confidence and esence of duty, promotes their motivation to study. Gradulation work consists of 5 section. In this work is generalized expierence about evolution and self-evolution from theoretical literature and pedagogical supervision, are analysed some educational aid sets to the 8th class. Here are also described pedagogical and psychological characteristic of teenagers and specify some individualities of the eight class pupils, formulated educational variant of metodical system of an evaluation and a selfevaluation and analysed results of pedagogical experiment.
An objective of gradulation work „The acquisition of complex sentence in the 8th class: aspect of an evaluation and a self-evaluation” is to develope a variant of metodical system of an evaluation and a self-evaluation for aquisition of complex sentence in the 8th class and approbate this system in pedagogical experiment. An evaluation, wich includes also a self-evaluation, is an integral part of educational process. It supports and stimulates studying, promotes pupils self-development in turn it is the purpose of humanistic pedagogy. It is important that evaluation and self evaluation are always oriented on improvement educational results. Evaluation enables pupils to recieve te exact information on results of their study work, to see their strong and weeknesses. The self – evaluation raises pupils self-confidence and esence of duty, promotes their motivation to study. Gradulation work consists of 5 section. In this work is generalized expierence about evolution and self-evolution from theoretical literature and pedagogical supervision, are analysed some educational aid sets to the 8th class. Here are also described pedagogical and psychological characteristic of teenagers and specify some individualities of the eight class pupils, formulated educational variant of metodical system of an evaluation and a selfevaluation and analysed results of pedagogical experiment.