10.klases skolēnu tekstveides prasmju attīstīšana latviešu valodas stundās.
Автор
Motivāne, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Дата
2008Metadata
Показать полную информациюАннотации
Diplomdarbā 10. klases skolēnu tekstveides prasmju attīstīšana latviešu valodas stundās izvirzīts mērķis izstrādāt un aprobēt didaktisko materiālu 10. klases skolēnu tekstveides prasmju attīstīšanai latviešu valodas mācību stundās.
Vērojumi, skolotāju paustās atziņas un Izglītības un satura un eksaminācijas centra veiktie pētījumi liecina, ka skolēnu prasme lietpratīgi veidot dažādu tipu tekstus atbilstīgi saziņas situācijai un autora komunikatīvajam mērķim, izvēloties adekvātus valodas līdzekļus, nav pietiekami attīstīta, tāpēc tam pievēršama īpaša uzmanība, kas arī nosaka pētāmās problēmas aktualitāti.
Diplomdarba trijās nodaļās piedāvāts ieskats teorētiskajās atziņās, kas aktuālas un būtiskas pētāmās problēmas aspektā, pamatota didaktiskā materiāla atlase, izstrāde un aprobācija, raksturota pedagoģiskā izmēģinājumdarbība un analizēti iegūtie rezultāti.
Tā kā, analizējot skolēnu nobeigumu darbus, tika secināts, ka skolēni prot mērķtiecīgi un plānveidīgi veidot tekstu atbilstoši tematam, izmantojot atbilstīgus valodas līdzekļus un paužot argumentētus viedokļus, kā arī bija redzama skolēnu personiskā ieinteresētība latviešu valodas kā tautas kultūras un bagātības saglabāšanā un kopšanā, ir pamats uzskatīt, ka pētījuma mērķis ir sasniegts un izvirzītie uzdevumi – paveikti.
Pielikumos apkopoti didaktiskajā materiālā ietverto darba lapu paraugi, mācību stundu konspekti un skolēnu darbi.
Diplomdarba apjoms – 80 lpp. The target of the diploma work Improving Text Composing Skills of 10th Grade Students during Latvian Language Lessons is to develop and to approbate didactic material for developing text composing skills of 10th grade students during Latvian language lessons.
Observations, cognitions of teachers and results of researches made by the Centre for Curriculum Development and the Examinations show that student skills of composing different types of text competently and accordingly to the situation of communication are not developed sufficiently, which means that more attention should be paid to the issue, thus defining the research problem urgency.
Insight into the theoretical cognitions, which are essential in the aspect of the viewed problem, the choice, the development, the approbation and the motivation of the didactic material as well as the pedagogical action and the analysis of the results, is given in the three sections of the diploma work.
As the results of student final works showed that they are able to compose text determinately and accordingly to the subject and using appropriate ways of language and as they have shown personal interest in the maintenance and sustainability of the Latvian language as culture and richness of the nation, it can be concluded that the target of the research is achieved.
Examples of work sheets, used in the didactic material, student works and summaries of lessons are compiled in the appendices.
The diploma work consists of 80 pages.