Zur Kurzanzeige

dc.contributor.advisorBite, Ievaen_US
dc.contributor.authorVaivode, Elīnaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:35:58Z
dc.date.available2015-03-23T13:35:58Z
dc.date.issued2011en_US
dc.identifier.other20636en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/12034
dc.description.abstractMaģistra darba mērķis ir teorētiski un empīriski izpētīt prāta teoriju, vienaudžu vardarbību un emocionālo empātiju 9 – 12 gadus veciem skolēniem. Pētījumā piedalījās 86 Rīgas vispārizglītojošo skolu 4. un 5. klašu skolēni vecumā no 9 līdz 12 gadiem (44 meitenes un 42 zēni). Pētījumā tika izmantotas šādas metodes: „Prāta teorijas stāsti” (Sutton, Smith & Swettenham, 1999b; Baron-Cohen, O’Riordan, Stone, Jones & Plaisted, 1999; Happe´, 1994), „Iesaistīšanās lomu aptauja” (Menesini & Gini, 2000) un empātijas aptauja „Kā es jūtos dažādās situācijās” (Bonino, Lo Coco & Tani, 1998; Fesbach et al., 1991), pētījumā tika izmantota emocionālās empātijas skala. Pēc iegūtajiem kopējiem rezultātiem var secināt, ka pastāv statistiski nozīmīga sakarība starp upuru aizstāvēšanas izteiktības līmeni un prāta teorijas spējām. Statistiski nozīmīga saistība netika atklāta starp iesaistīšanās veida vardarbībā izteiktības līmeni un emocionālo empātiju. Pētījumā tika atklāts, ka upuru aizstāvjiem ir augstāki emocionālās empātijas spēju vidējie rādītāji, salīdzinājumā ar vardarbības līderu un vardarbības upuru emocionālās empātijas vidējiem rādītājiem. Atklājās, ka upuru aizstāvjiem ir augstāki prāta teorijas spēju vidējie rādītāji salīdzinājumā ar vardarbības līderu, vardarbības upuru un vardarbībā neiesaistīto bērnu prāta teorijas spēju vidējiem rādītājiem. Netika atklāta statistiski nozīmīga atšķirība starp vardarbības līderu, vardarbības upuru un vardarbībā neiesaistīto bērnu prāta teorijas prasmēm. Pētot dzimumatšķirības, tika izpētīts, ka meitenēm ir augstāki emocionālās empātijas vidējie rādītāji, salīdzinājumā ar zēnu emocionālās empātijas vidējiem rādītājiem. Statistiski nozīmīgas prāta teorijas atšķirības meiteņu un zēnu grupā netika atklātas. Zēniem ir augstāki vidējie rādītāji vardarbības līderu un vardarbības upuru skalā, salīdzinot ar meiteņu vidējiem rādītājiem šajās skalās, taču netika atklātas statistiski nozīmīgas dzimumatšķirības upuru aizstāvēšanas skalas vidējos rādītājos. Maģistra darba pētījuma rezultāti var tikt pielietoti, veicot plašāku pētījumu izvēlētajā jomā. Atslēgas vārdi: prāta teorija, vardarbība, emocionālā empātija, dzimumatšķirības.en_US
dc.description.abstractThe aim of this master’s thesis is to theoreticaly and empiricaly explore the theory of mind, peer bullying and emotional empathy among 9 – 12 year old students. The data was collected from 86 4th and 5th grade students from comprehensive schools of Riga. Students were 9 – 12 years old, 44 were girls and 42 were boys. Following methods were used in the study: “Theory of mind vignettes” (Sutton, Smith & Swettenham, 1999b; Baron-Cohen, O’Riordan, Stone, Jones & Plaisted, 1999; Happe´, 1994), „Participant Role Questionnaire” (Menesini & Gini, 2000) and empathy questionnaire „How I feel in Different Situations” (Bonino, Lo Coco & Tani, 1998; Fesbach et al., 1991), in study was used emotional empathy scale. From derived results it can be concluded that here is statistically significant connection between victim defending tendency level and theory of mind skills. There was no statistically significant connection found between emotional empathy and tendency level of participation type in bullying. The study revealed that victim defenders have higher average scores of emotional empathy ability, compared to emotional empathy ability average scored of bullying leaders and bullying victims. The study showed that victim defenders have higher theory of mind average scores compared to theory of mind average scores of bullying leaders, bullying victims and children not involved in bullying. There were no statistically significant diferences of theory of mind skills between bullying leaders, bullying victims and children not involved in bullying. Exploring gender diferences it was found that girls have higher emotional empathy average scores compared to boys` emotional empathy averages. There were no statistically significant diferences of theory of mind skills between girls and boys. Boys have higher average scores in the bullying leader scale and bullying victim scale, compared to girls’ average scores in these scales, but there were no statistically significant gender diferences in the victim defending scale average scores. Results of this research can be applied to further research in this area with larger sample. Key words: theory of mind, bullying, emotional empathy, gender differences.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsiholoģijaen_US
dc.titlePrāta teorija, vienaudžu vardarbība un emocionālā empātija 9 - 12 gadus veciem skolēniem.en_US
dc.title.alternativeTheory of mind, peer bullying and emotional empathy among 9 - 12 year old students.en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Dateien zu dieser Ressource

Thumbnail

Das Dokument erscheint in:

Zur Kurzanzeige