• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Imanta Ziedoņa "Krāsainās pasakas" - rosinātājas krāsu emociju izpratnes veidošanā vizuālās mākslas stundās 2.klasē

Thumbnail
View/Open
299-21432-Zeriete_Inita_iz10001.pdf (3.132Mb)
Author
Zēriete, Inita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Auziņa, Ausma
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Autore izstrādājusi diplomdarbu „ Imanta Ziedoņa „Krāsainās pasakas”- rosinātājas krāsu emociju izpratnes veidošanā vizuālās mākslas stundās 2.klasē.” Lai palīdzētu skolēniem veidot izpratni par krāsu emocionālo dabu, autore izvirzīja vairākus uzdevumus. Tika izvērtēta pedagoģiskā, metodiskā un mākslas literatūra, pētīts krāsu uztveres jautājums, sastādīta uzdevumu kopa, kurā tika iekļautas Imanta Ziedoņa „Krāsainās pasakas”. Pielietojot izstrādāto uzdevumu kopu praksē , vērtējot skolēnu darbus, autore secināja, ka šīs pasakas spēj rosināt skolēnus izprast krāsu emocijas. Atslēgas vārdi: krāsa, krāsu uztvere, krāsu emocijas, krāsu simbolika.
 
The author has developed a diploma paper „Coloured fairy – tales” by Imants Ziedonis - the facilitators of forming the understanding of the emotions of colours in visual art lessons in Grade2”. In order to help school children to form the understandig of emotional nature of colours, the author set several tasks. One evaluated pedagogical, methodological and art literature, studied the issue of colour perception, developed a set of tasks including the „Coloured fairy –tales” by Imants Ziedonis. By applying the developed set of tasks in practice and evaluating works of school children the author arrived at a conclusion that these fairy-tales can facilitate the understanding of emotions of colours by school children. Key words: color, color perception, emotions of colours, symbolism of colours.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/12051
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV