Iezīmju emocionālā intelekta, psiholoģiskās labklājības un stresa pārvarēšanas stratēģiju saistības
Author
Kalteniece, Dace
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Upmane, Anda
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, kādas ir iezīmju emocionālā intelekta, psiholoģiskās labklājības un stresa pārvarēšanas stratēģiju savstarpējās saistības. Šo saistību ietvaros bija paredzēts noteikt: kuri no iezīmju emocionālā intelekta faktoriem vislabāk paredz psiholoģisko labklājību un to, ka indivīds stresa situācijās dod priekšroku problēmas risināšanai; kuras no psiholoģiskās labklājības dimensijām vislabāk paredz „uz problēmu orientētās stresa pārvarēšanas stratēģijas”; kā arī to, cik lielā mērā iezīmju emocionālā intelekta un psiholoģiskās labklājības kombinācija paredz stresa situācijās orientēties uz problēmas risināšanu. Pētījumā piedalījās 154 respondenti – 128 sievietes un 26 vīrieši, vecumā no 20 līdz 40 gadiem. Respondenti ir ar dažādu iegūto izglītību. Tika izmantoti 3 instrumenti: Iezīmju emocionālā intelekta aptauja – īsā versija (Trait Emotional Intelligence Questionnaire – Short Form (TEIQue-SF), Petrides & Furnham, 2006), Psiholoģiskās labklājības skala (Scales of Psychological Well-Being, Ryff, 1989) un Stresa pārvarēšanas stratēģiju aptauja (The COPE Inventory, Carver, Scheier &Weintraub, 1989). Rezultātos parādās tas, ka visi pētāmie mainīgie – iezīmju emocionālais intelekts, psiholoģiskā labklājība, un uz problēmu orientētās stratēģijas – ir savstarpēji pozitīvi saistīti. Turklāt visi no iezīmju emocionālā intelekta faktoriem paredz psiholoģisko labklājību, bet „paškontroles” un „labklājības” faktors spēj paredzēt arī uz problēmām orientētās stresa pārvarēšanas stratēģijas. Uz problēmām orientētās stresa pārvarēšanas stratēģijas spēj paredzēt arī psiholoģiskās labklājības dimensijas „personības izaugsme” un „pozitīvas attiecības ar citiem”. Mēģinot noteikt, cik lielā mērā iezīmju emocionālā intelekta un psiholoģiskās labklājības kombinācija paredz to, ka stresa situācijā notiek fokusēšanās uz problēmas risināšanu, atklājās, ka nozīmīgākā loma ir iezīmju emocionālajam intelektam – šādā kombinācijā psiholoģiskās labklājības sniegums ir nenozīmīgs. Pētījumā iegūtajiem rezultātiem, galvenokārt, ir praktisks pielietojums. Atklātās paredzošās saistības ir ņemamas vērā psiholoģiskās konsultēšanas procesā gadījumos, ja izvirzītais sadarbības mērķis ir saistāms ar iezīmju emocionālo intelektu, psiholoģisko labklājību vai stresa pārvarēšanu.
Atslēgas vārdi: iezīmju emocionālais intelekts, psiholoģiskā labklājība, stresa pārvarēšanas stratēģijas The aim of this study was to clarify relationship between trait emotional intelligence, psychological well-being and coping. There was also an aim to define: which factors of trait emotional intelligence are the best predictors of psychological well-being and task oriented coping; which dimmension of psychological well-being are the best in predicting task oriented coping; and how combination of trait emotional intelligence and psychological well-being can predict task oriented coping. Participiants of the study were 128 women and 26 man in age between 20 and 40. Participiants level of education were different. Three questionnaires were used: Trait Emotional Intelligence Questionnaire – Short Form, TEIQue-SF (Petrides & Furnham, 2006), Scales of Psychological Well-Being (Ryff, 1989), and The COPE Inventory (Carver, Scheier &Weintraub, 1989). Results shows that all of the major measured variables –
trait emotional intelligence, psychological well-being and task oriented coping – are in a positive, correlative relationship. Furthermore, all the factors of trait emotional intelligence can predict psychological well-being, and such factors as „self-control” and „well-being” can also predict the task oriented coping. Task oriented coping is predictable also by such psychological well-being dimmension as „personal growth” and „positive relationship with others”. Trying to clarify, how combination of trait emotional intelligence and psychological well-being can predict task oriented coping, it was found that actually the main role in this combination is for trait emotional intelligence (the role of psychological well-being in this case is not significant). Results of the study mainly could be helpful in process of psyhological counseling. If the aim of counseling somehow is related with trait emotional intelligence, psychological well-being and coping, results could be useful for knowing which skills are worth to train.
Key words: trait emotional intelligence, psychological well-being, coping