Mobinga fenomena izpausmju specifika pedagogu kolektīvos.
Author
Āboltiņa, Vineta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Daiktere, Ineta
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba tēma: „Mobinga fenomena izpausmes specifika pedagogu kolektīvos”. Pētījuma mērķis – atklāt mobinga izpausmes pedagogu kolektīvos.
Maģistra darbs sastāv no trim daļām. Pirmajā daļā ir sniegta teorētiskā analīze par jēdzienu „mobings”, analizētas dažādas mobinga definīcijas, mobinga darbību rosinošie faktori un mobinga izpausmes formas. Teorētiskās analīzes rezultāti liecina, ka mobinga izpausmju rašanās iemesls ir personu iekšējā konflikta vai starppersonu konflikta eskalācijas sekas.
Maģistra darba otrajā daļā ir analizēti konfliktus veicinošie faktori pedagogu kolektīvos, proti, personu individuālās īpatnības, pašcieņas līmenis un uzvedības stratēģijas konfliktsituācijās. Kā arī tas, cik labvēlīga vai nelabvēlīga sociālpsiholoģiskā gaisotne valda kolektīvā un cik lielā mērā tā ietekmē konfliktsituāciju rašanos.
Maģistra darba trešajā daļā ir aprakstīta empīriskā pētījuma metodoloģija, pētījuma gaita un rezultāti. Pētījums veikts piecos Rīgas pilsētas bērnu Izglītības iestāžu pedagogu kolektīvos. Pētījuma rezultātā tika atklātas statistiski nozīmīgas sakarības starp mobinga izpausmju līmeni un pedagogu pašcieņas līmeni, kā arī uzvedības stratēģiju un kolektīva psiholoģiskās gaisotnes ietekme mobinga rašanās iemesliem.
Atslēgvārdi: mobings. mobinga darbības. konflikts, pašcieņa, sociāli psiholoģiskais klimats, uzvedības stratēģijas konfliktsituācijās. Master’s thesis “Manifestation Specifics of Mobbing as a Phenomenon in schools” has been undertaken to identify manifestation of mobbing among teachers.
The thesis consists of three parts. The first part focuses on the theory behind the concept of mobbing, presents analysis of definitions, highlights factors which facilitate mobbing, and describes the ways mobbing manifests itself. The results of the theoretical analysis indicated that mobbing stems from escalation of intrapersonal or interpersonal conflict.
The second part of the thesis offers a theoretical analysis of conflict among teachers, such as specific features of individuals, their self-esteem and behavioral strategies during conflicts. The social psychological climate in schools has been assessed, as well as its influence on the examined conflict.
The third part describes the research on mobbing manifestation specifics, focusing on the research methods, research program and results. The study was carried out in five schools, as a result of which correlation of statistical importance was identified between mobbing actions and teachers’ self esteem, as well as behavioral strategy and the influence of social psychological climate in schools on factors which facilitate mobbing.
Keywords: mobbing, mobbing actions, conflict, self-esteem, social psychological climate, behavioral strategies during conflicts