10.klases skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas un pašvērtēšanas metodiskie risinājumi latviešu valodas stundās
Author
Gindra, Gunita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Zaiceva, Ārija
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbā „10. klases skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas un pašvērtēšanas metodiskie risinājumi latviešu valodas stundās” izvirzīts mērķis izstrādāt 10. klases skolēnu vērtēšanas un pašvērtēšanas metodiskās sistēmas variantu saziņas tēmas apguvei un aprobēt to pedagoģiskajā izmēģinājumdarbībā.
Vērtēšana, kurā ietilpst arī pašvērtēšana, ir neatņemama mācību procesa sastāvdaļa, kas atbalsta un stimulē mācīšanos, veicina skolēnu pašattīstību, kas ir humānās pedagoģijas mērķis. Būtiski, ka vērtēšanai vienmēr vajadzētu būt orientētai uz mācību rezultātu uzlabošanu. Vērtēšana dod iespēju skolēniem saņemt precīzu informāciju par sava mācību darba rezultātiem, saskatīt savas stiprās un vājās puses. Pašvērtēšana paaugstina skolēnu pašapziņu, pienākuma apziņu, sekmē iekšējo mācību motivāciju.
Diplomdarbs sastāv no 4 nodaļām, kurās apkopota teorētiskās literatūras studijās un pedagoģiskās prakses laikā gūtā pieredze par vērtēšanu un pašvērtēšanu, izanalizēti jaunākie vidusskolas 10. klases mācību līdzekļu komplekti vērtēšanas un pašvērtēšanas aspektā saziņas tēmai veltītajās stundās, ietverts arī skolēnu agrīnās jaunības pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums un dažas 10. klases skolēnu individuālās pedagoģiski psiholoģiskās īpatnības, izveidots mācību metodiskais variants vērtēšanas un pašvērtēšanas aspektā un veikta pedagoģiskā izmēģinājumdarba rezultātu analīze.
Atslēgas vārdi: vērtēšana, vērtējums, sasniegumi, pašvērtējums, mācību process. The given diploma paper „Didactic solutions of assessing and self-assessing pupils’ academic achievement in Latvian language lessons in Grade 10” has set the goal to work out a variant of assessing and self-assessing methodical system in acquiring a theme and to approbate it in pedagogical probation action.
Assessing which includes also self-assessing is an integral part of the learning process which supports and promotes the learning process as well as encourages the pupils’ self-development which is the basis of human pedagogics. It is essential that assessment should always be directed towards the improvement of learning achievements. Assessment enables the pupils to receive explicit information about the results of their learning and to see their strong and weak sides. Self-assessment raises pupils’ confidence, sense of duty as well as promotes the inner motivation of their learning.
The given diploma work consists of four sections which summarize experience about assessment and self-assessment acquired during the theoretical literature studies and pedagogical practice; the latest sets of teaching aids for grade 10 have been analyzed in the aspect of assessment and self-assessment in the lessons devoted to the communication theme. It includes also the pedagogical-psychological characteristics of pupils’ premature age as well as description of some individual pedagogical-psychological features. An educational methodical variant of assessment and self-assessment has been created and the analysis of pedagogical probation work has been carried out.
Key words: assessing, assessment, achievements, self-assessing, learning process.