Brīvais darbs kā viena atvērto mācību darba formām vācu valodas kā svešvalodas apguvē
Автор
Liepa, Dace
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kanča, Kornēlija
Дата
2009Metadata
Показать полную информациюАннотации
Diplomdarba temats ir „ Brīvais darbs kā viena atvērto mācību darba forma vācu valodas kā svešvalodas apguvē ( 10.-12. klasē)”. Darba autore izvēlējās šo tematu, jo šis tamats ir aktuāls didaktiskajā literatūrā un arvien svarīgāk kļūst sagatavot skolēnus uz pašpaļāvīgu un kompetentu rīcību nākotnes reālās dzīves situācijās.
Diplomdarbā tiek izklāstīti un izstrādāti teorētiski un praktiski pierādījumi brīvā darba iesaistei mācību procesā.
Lai sasniegtu izvirzītos mērķus, tika izmantotas sekojošas zinātniski pētnieciskās metodes kā literatūras analīze, skolēnu aptaujāšana, pedagoģiskais izmēģinājums un arī skolēnu novērošana brīvā darba izpildīšanas laikā.
Pētot speciālo literatūru un izdarot secinājumus, kā arī izmantojot jauniegūtās atziņas tiek izveidots pamats teorētiskajai daļai šajā darbā. Tika izdibināts, ka brīvais darbs no citām mācību formām atšķiras ar to, ka mācību stundā notiekošais tiek organizēts pēc skolēnu individuālām mācību interesēm. Līdz ar to skolotāja varai vajadzētu mazināties pār mācību procesu un tas dod iespēju iesaistīt skolēnus mācību stundas plānošanā.
Diplomdarba praktiskajā daļā tiek pārbaudīti teorētiskajā daļā apkopotie pieņēmumi un pierādīta hipotēze – ja brīvais darbs tiek iesaistīts mācību stundā, skolotājs iesaista skolēnus stundu plānu izveidē, pilnveidojas svešvalodas zināšanas, tiek sekmēta sadarbības, komunicēšanas spējas, kā arī skolēnu pašdarbība, kreativitāte un atbildības sajūta.
Praktizējot brīvo darbu vācu valodas kā svešvalodas stundā, pastāv iespēja, ka šādi tiktu paaugstināts svešvalodas apgūšanas līmenis, bet tikai tad ja viss tiek pareizi saplānots un realizēts. Das Thema der vorliegenden Diplomarbeit lautet „ Freiarbeit im DaF-Unterricht als eine Form des offenen Unterrichts (Klasse 10-12.)“. Da das Thema in der derzeitigen Fachliteratur äußerst präsent ist und es immer wichtiger wird die Lerner auf ein selbstverantwortliches und kompetentes Handeln auf die zukŅnftigen Situationen im Leben vorzubereiten, hat sich die Verfasserin der Arbeit fŅr dieses Thema entschieden.
In der Diplomarbeit wurde die theoretische und praktische BegrŅndung fŅr den Einsatz der Freiarbeit im Lernprozess erarbeitet und dargelegt.
Um die aufgestellten Ziele der Arbeit zu erreichen, wurden solche allgemeinwissen-schaftliche Forschungmethoden angewendet wie Literaturrecherche, Lernerbefragung, pädagogische Erprobung, Beobachtung der Lerner während der Freiarbeit.
Die Grundlagen fŅr den theoretischen Teil der Arbeit bildet das Studium der entsprechenden Fachliteratur, wie auch die erworbenen Erkenntnisse und Schlussfolgerungen. Es wurde herausgefunden, dass sich Freiarbeit von anderen Formen dadurch unterscheidet, dass die individuellen Lerninteressen der Lerner das Unterrichtsgeschehen bestimmen. Der Lehrer muss dadurch seine Macht Ņber die Lernprozesse verringern und die Lernenden stärker an den unterrichtlichen Entscheidungen beteiligen.
Im praktischen Teil der vorliegenden Diplomarbeit wird die Effizienz der theoretischen Darlegungen praktisch ŅberprŅft, um die gestellte Hypothese- wenn die Freiarbeit im Lerprozess eingezetzt wird, beteiligt der Lehrer die Lernenden stärker an den unterrichtlichen Entscheidungen, die Leistungen des fremdsprachlichen Spracherwerbs steigern sich, Kooperationsfähigkeiten, Kommunikationsfähigkeiten, sowie Selbstständigkeit, Kreativität und VerantwortungsgefŅhle werden gefĻrdert- praktisch zu bewiesen.
Durch das Praktizieren der Freiarbeit im DaF – Unterricht, besteht die MĻglichkeit, dass der fremdsprachliche Spracherwerb vergrĻßert werden kann, aber nur wenn alles richtig geplant und durchgefŅhrt wird.